Vuoden ensimmäisen treeniviikon satoa ja sananen kauden tavoitteista

Kas, saapui se päivä, joilloin minä nousin voittajana sängystä ja virukset oli kuin olikin kukistettu. Seurasi sairastaneen treenaajan seuraavaksi pelottavin hetki – treenien pariin paluu. Ihan vaan peiliinkin katsomalla oli selvää, että kuukauden makaaminen ei ollut ainakaan lisännyt lihaskuntoa, laskenut keskisykettä tai nostanut kilometrivauhteja. Lähdin siis vuoden ensimmäiseen treeniviikkoon pelonsekaisin tuntein. Olin alustavasti kaavaillut kevätkauden

Lue lisää ›

Asiaa kengistä & testissä heijastava Fresh Foam Boracay v3

Ennen varsinaista lenkkariarvostelua tai testiä kerrottakoon muutamia asioita minusta kenkien käyttäjänä. Huonejärjestystä muuttaessamme kotona tuli nimittäin kaivettua kaikki kaapit ja järjestettyä kenkärivit, ja huomattua, että hiljalleen omasta eteisestäni ovat kadonneet kaikki ns. katulenkkarit ja tilalle ovat tulleet ihan oikeat lenkkarit, jotka on suunniteltu juoksuun tai kävelyyn. En käytä arkisin (ja tuskin oikein muutenkaan) juurikaan muita

Lue lisää ›

Stressaako?

Päivitettyäni puhelimen uuteen malliin ja käyttöjärjestelmään huomasin myös Garmin Connectin päivittyneen. Paitsi että käyttöliittymä ja ulkoasu olivat uudistuneet, löysin myös kaksi uutta ominaisuutta; Stressitason mittauksen ja automaattisen lajien tunnistuksen. Voi toki olla, että nämä ominaisuudet ovat olleet saatavilla jo aiemminkin, mutta uudistuneen käyttöliittymän myötä nämä ja moni muukin ominaisuus tuli entistä paremmin esille tuossa Garmin

Lue lisää ›

Ihan tavallista arkea ja arkiliikuntaa

Koulu, työt ja kasvavat lapset asettavat erilaisia paineita kaikkien harrastamiselle. Lasten ollessa pieniä, minulta kysyttiin usein koska ehdin liikkua? Vastasin aamulla, ennen muiden heräämistä. Lapset ovat kasvaneet, mutta mikään ei oikeastaan ole muuttunut. Suurin osa perusliikunnasta tulee tehtyä edelleen aamuisin. Silloin kun muut vielä nukkuvat. Miksi lasten kasvaessa oma vapaa-aika ei sitten lisäännykään, vaikka VAPAUS

Lue lisää ›

Talvikauden treenisuunnitelmat

Aamut ovat pimeitä, mutta askel on kevyt. Syksy on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Heti elokuussa aloitin kovan salitreenin, hyppäsin jälleen Puretreenin matkaan ja viime keväänä alkaneen tehokkaan ja tavoitteellisen salitreenin ja puhtaan ruokavalion jälkeen olen todella energisessä kunnossa. Olen saanut kehitettyä paljon lisää lihasvoimaa ja erityisesti Puren oksettavan, kamalan, ihanat jalkatreenit ovat siivittäneet myös juoksukunnon uudelle tasolle. Lisää

Lue lisää ›

Koko perheen koululaisjumppa – lapset liikkumaan

Lasten liikunta ja lasten kanssa harrastaminen on ollut viime aikoina otsikoissa ainakin Pokemonmanian myötä, mutta aiheesta julkaistiin myös painavampaa asiaa tämän Pienten lasten uuden liikuntasuosituksen myötä. Kova fakta pöytään on, että: Alle kahdeksanvuotiaiden lasten pitäisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä. Lasten päivittäisen liikunta-annoksen pitäisi sisältää kevyen sisäliikunnan ja reippaan ulkoilun lisäksi myös erittäin vauhdikasta menoa. Aiemmin suositus

Lue lisää ›

Kesä tuli niin äkkiä, häipyi hiipien…

Ensin jäivät lomalle lapset. Laulettiin monta viikkoa putkeen ihanaa kesälaulua ”Ingen klocka ringer mer ingen skola snart man ser, hejdå ses goodbye gammla plugg. Klockan ringer bara ut, vår terminen är nu slut. Inte gör de oss ett dugg.” Oltiin lomatunnelmissa ja jo ennen juhannusta, lapset lähtivät ensin tennisleirille Ilorantaan ja jäivät sitten isänsä kanssa

Lue lisää ›

Mitä on arkiaktiivisuus?

Olen suuri hyötyliikunnan puolesta puhuja. Päiviini ja viikkoihini sisältyy runsaasti paikasta toiseen siirtymistä, jossa moottori olen minä itse. Siitä lähtien kun Garmin Fenix3 kotiutui meille ja juurtui ranteeseeni olen myös seurannut päivittäistä perusaktiivisuuttani mittarin mukaan. Vaikka kellon vahtaaminen, sen järjestämät ilotulitukset tavoitteiden täyttyessä ja piinaavat Move! -käskyt huvittavat lähimmäisiä ja koukuttavat allekirjoittanutta, on oman arjen seuraaminen ollut

Lue lisää ›

Arkea maksimitehoilla ja edessä näkyvät Mallorcan vuoristotiet

Viime viikot ovat olleet melko hektisiä. Työpäivät ovat venyneet, vene on saatu kuivalta maalta vesille ja treeneistä olen pyrkinyt pitämään kiinni kynsin ja hampain. Nyt täytyy sanoa, että koko lelulaatikko on vedetty auki ja kaikki keinot ovat käytössä. Kaikki työ- ja koulumatkat sekä luppoaika on tutkittu treenimahdollisuudet hyödyntäen. Hyötyliikunnan rooli on kasvanut entisestään ja päiviin

Lue lisää ›

Tasapainoilua palautumisen pelikentällä ja huomioita hyötyliikunnasta

Taakse taittuu kolmas juoksun suhteen kehittävämpi/rankempi treeniviikko. Viikon aktiivisuus listattuna: Ma: Matrix -testi ja työmatkapyöräilyt n. 10 km Ti: Hölkkä 6 km, työmatkapyöräilyt n. 10 km Ke: 1h treeniä fyssan kanssa, 9 km kiihtyvä, työmatkapyöräilyt n. 10 km To: Lepo, ei edes työmatkapöyräilyä Pe: 9 km kiihtyvä, työmatkapyöräilyt n. 10 km La: Hyötypyöräilyt n. 30 km Su

Lue lisää ›