Koko perheen koululaisjumppa – lapset liikkumaan

Lasten liikunta ja lasten kanssa harrastaminen on ollut viime aikoina otsikoissa ainakin Pokemonmanian myötä, mutta aiheesta julkaistiin myös painavampaa asiaa tämän Pienten lasten uuden liikuntasuosituksen myötä. Kova fakta pöytään on, että:

Alle kahdeksanvuotiaiden lasten pitäisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä. Lasten päivittäisen liikunta-annoksen pitäisi sisältää kevyen sisäliikunnan ja reippaan ulkoilun lisäksi myös erittäin vauhdikasta menoa. Aiemmin suositus oli kaksi tuntia reipasta liikuntaa päivässä.

Päiväkoti- ja kouluikäiselle lapselle liikunta on pääasiallisesti tapa elää ja liikkua; saako lapsi peuhata, kiipeillä, ulkoillaanko yhdessä, kuljetaanko koulumatkoja jne.

Liikkuva lapsi voi hyvin, ja terveellisen elämän ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin perusta luodaan lapsena. Useiden kotimaisten ja kansainvälisten tutkimusten mukaan lapsen fyysinen aktiivisuus tukee kasvua, oppimista ja kokonaisvaltaista kehitystä. Suositusten laatijoiden mukaan riittävä liikkuminen on lapselle yhtä tärkeää kuin terveellinen ravinto ja hyvät unet.

Uuden liikuntasuosituksen keskeisiä teemoja ovat mm. yhdessä tekeminen ja perheen antama malli. Pelkästään jalkojen heiluttaminen ei ole oleellista, vaan suositusten keskiössä on vanhempien ja lasten välinen vuorovaikutus. Positiivinen vuorovaikutus ja lapsen kehuminen ovat olennaisia asioita lapsen liikunnaliisen kehityksen kannalta.

bobles-jumppa-koululaisille-vatsat-4

Lapsen ja vanhempien motivoiminen ja yhteiseen liikuntaan arjessa tarvittavan ajan nipistäminen ovat erityisesti lasten kasvaessa niitä konkreettisimpia haasteita. Onko aikaa kulkea koulumatkoja kävellen tai pyörällä, mahtuuko arki-iltaan reippailu puistossa tai lähinurkilla. On myös huomoitava, että vaikka lapsella olisi liikunnallinen harrastus, ei se mitenkään riitä täyttämään päivittäistä kolmen tunnin liikuntasuositusta.

bobles-jumppa-koululaisille-vatsat

Arkiaktiivisuuden lisäksi koululaisten kanssa meillä on ruvettu ihan rehellisesti myös jumppaamaan. Käymme yhdessä lenkillä ja teemme kotona ja kesällä ulkona kuntopiiriä koko porukalla. Yhteisillä lenkeillä ei pelata Pokemonia, mutta kotijumpassa otan usein kännykän avuksi ja valitsen jonkun sovelluksen kautta ohjatun jumpan. Koko porukka pysyy hyvin kasassa ja napakka jumppaohjaaja huutelee liikkeen vaihdot. Lisäksi liikkeiden tekotapa voidaan tarkistaa sovelluksen videolta. Oman kehon painolla tehtävä harjoittelu sopii mainiosti myös koululaisille.


Keväällä saimme kotiimme muutamia bObles -monitoimihuonekaluja, jotka lapsille olivatkin tuttuja jo koulusta. Itse olin törmännyt näihin lasten motorisia taitoja kehittäviin hauskan värisiin vaahtokumiesineisiin erilaisissa tapahtumissa ja lasten peuhutiloissa. Sain valita meidän käyttötarkoituksiimme sopivimmat ja kieltämättä Donitsit, Kalat ja Kilpikonnat ovat olleet meillä ihan päivittäisessä käytössä. Yllätyn kun saan jatkuvasti olla kasaamassa niitä paikalleen. Hahmot vaelteleva meillä lastenhuoneesta olohuoneeseen ja toimivat milloin missäkin leikissä tai ihan vaan lötköillessä.

Erityisesti tyttö on innostunut myös jumppailemaan bOblesiemme kanssa. Pakkasimme bOblesit autoon ja kävimme tallentamassa muutamat suosikkiliikkeemme studiolla.

bobles-jumppa-koululaisille-silta-asa

BOblesien erilaiset muodot laittavat mieliuvituksen todella liikkeelle. Tytön suosikkiliikkeitä kotona ovat silta ja käsillä seisonta. Käsillä seisontaa harjoitellaan usein olohuoneessa ja tuon elefantin kaarevan selän kanssa on hauska ottaa mittaa siitä kumman selkä taipuu kauniimmalle kaarelle, äidin vai elefantin. Kuten kuvasta näkyy, ei mene tämä harjoitus aikuisellakaan hukkaan.

bobles-jumppa-koululaisille-tasapainokyykky-asa

Keikkuvat ja kaarevat bOblesit kehittävät tasapainoa pikkulapsiajasta lähtien. Erilaiset kyykyt ja esim. tässä väärin päin käännetyllä kilpparilla tehty tasapainokyykky sujuu myös käsi kädessä.

bobles-jumppa-koululaisille-penkillenousu-asa

Penkillenousu on hyvää perusjumppaa. Tuoli tai penkki kotona tai puistossa riittää hyvin monien jumppaliikkeiden suorittamiseen. BOblesien päälle nouseminen vaatii myös tasapainoa, tässäkin liikkeessä on hyvä pitää kaveria kädestä tarvittaessa. Yksinkertaisimmillaan molemmat ponnistava korokkeelle vuorojaloin ja pyrkivät pitämään hyvän tasapainon.

bobles-jumppa-koululaisille-kasillaseisonta-asa

Käsilläseisontaa seinää vasten.

bobles-jumppa-koululaisille-vatsat-3

Rullaavat kalat ja käärmeet ovat syrjäyttäneet meillä jumppapallon. Tarpeeksi haasetta vatsalihasliikkeisiin saat asettumalla lankkuun jalat rullaavan bOblesin päällä ja vetämällä polvia kohti vatsaa.

bobles-jumppa-koululaisille-vatsat-2

BOblesit kiertävät ahkerasti tapahtumissa, messuilla ja voit törmätä niihin yllättävissäkin paikoissa. Ajankohtaiset tiedot löytyvät bObles Suomen Facebook -sivuilta.

bobles-jumppa-koululaisille-supermies

Ps. Toiminnallisuuden lisäksi meidän mielestä bObleseissa parasta on myös herkullinen värivalikoima!

Tytön ihana haalari melli.fi. Kiitos LASTEN PR Riikka ja Janne 624.