Nuku päiväunet, haaveile virtuaalimäestä.

Olen ollut flunssassa nyt tasan viikon. Viikon verran samanlaisia päiviä. Niistämistä, köhimistä ja kelmeää oloa. Olen tilassa ”odota”. Kaikki liikunnalliset ihmiset ovat varmasti surkeita sairastajia. Elämä ilman tuttuja rutiineja tuntuu vajavaiselta. Harmittaa se, ettei tämä edes ole kunnon lepoa, se että kun pääsee taas liikunnan makuun on todella surkean oloisessa kunnossa, pelottaa kauan tämä jatkuu. Muuta ei voi tehdä kuin odottaa. Olen liikkunut niin kauan ja sairastanut tarpeeksi monta kertaa tietääkseni sentään sen, että ”vähän kokeilu” ja liian aikainen liikkeelle lähtö eivät kuulu repertuaariini. Treenaaminen kipeänä on typerämpää kuin tämän kärsiminen. Treenaaminen kipeänä ei varmasti ole kehittävää. Jos jotain se pidentää palautumisaikaa.

En ole myöskään niitä liikkujia, jotka sairaana suunnittelevat kovasti seuraavaa treenijaksoa. Uudelleen liikkeelle lähteminen alkaa tuntua ajankohtaiselta vasta olon helpottaessa.

Toivon kuitenkin uudenvuoden lähtevän käyntiin täysissä voimin. Etenkin sillä syksyn ajan kehitteillä ollut yheistyö Shimanon kanssa käynnistyy vuoden viimeisinä päivinä. Ja vieläpä tähän talveen täydellisesti sopivalla tavalla, testiin nimittäin saapuvat Eliten trainerit, eli harjoitusvasukset.

Tarkoitus on rullailla menemään muutamalla eri mallilla ja pystyä antamaan eri hintaluokan laitteista palautetta, joka auttaa mahdollisesti ensimmäisen trainerihankinnan edessä olevaa ja toisaalta myös kaluston päivittämistä miettivää.

Odotan testikautta innolla myös siksi, että syksyn mittaan luvattu treenirutiini tätä sairastelua lukuunottamatta on soljunut kaikin muin puolin täysin suunnitelmien mukaan. Vain trainerilla ajaminen on tuntunut haastavalta ja vaikealta, vaikka matka laitteen pariin on yhtä lyhyt kuin lenkille lähteminen. Tavoitteena on rullailla vielä ennen lumien sulamista jonkinlaista ajojalkaa. Vahvempaa kuin muutamiin vuosiin, vaikka ainakaan vielä suunnitteilla ei ole perinteistä kevätlenkkiretkeä Mallorcan mäkiin.

Ehkäpä siis korvaan Mallorcan maisemat opettelemalla täysin uusia reittejä tai palaamalla tutuille teille erilaisten virtuaaliharjoitteiden parissa. Ehkäpä tyydyn nousemaan kuitenkin vähemmän eeppisiä mäkiä, kuin tämä oikopolku, joka otettiin tuossa edellisellä reissulla. ”Hei kato nyt tuo on 15% nousu, mä en lähde sinne.” ”Ei se voi olla keskinousu, se on joku pätkä siellä vaan”. Yep, se oli keskinousu ja sitä kesti tunnin. Lopussa itkin vähän. Ajomies ajoi yhdellä kädellä ja kuvasi.

Sellasta painia polkupyörän kanssa…

Toiveissa siintävät edelleen perinteiset joulunajan lenkit!

Raakoja uutuuksia lisäravinnejuomissa

Törmäsin uutuustuotteisiin, joita itse olen todella kaivannut! Pikaisen testikäytön jälkeen uskallan suositella muillekin näitä Lifefoodin sokerittomia ja keinomakeutusaineettomia raakaproteiinijauheita ja Rebel-kitchenin kookosmaitopohjaisia välipalajuomia. Itselläni on ollut käytössä Lifeproofin Kaakao spiruliina ja olen sekoittanut sitä pääasiassa Alpron kookos tai mantelimaitoon.

Raakaproteiinijauheen tarkat tuotetiedot ovat saatavissa maahantuojan kaupasta, mutta tuotteen proteiini on pääasiassa hammpuproteiinia. Jauhe sekoittuu shakerissa hyvin ja maku on raakakaakaotakin vieroksuvalle vähintään perusproteiinijuoman veroinen. Tosin tästä puuttuu se kamala makeutusainemaku.

Käytän proteiinijauhetta pääasiassa välipalajuomana, sekoittamalla sitä smoothien joukkoon ja aamusalin jälkeen osana aamupalaa.

lifefood-raakaproteiinijauhe

 

Toinen mielenkiintoinen enemmänkin välipalaruoka/juoma johon törmäsin on Rebel Kitchen ja sen valmistamat kookosmaitopohjaiset välipalajuomat. Tuotteiden juju piilee niiden puhatudessa: Ei lisättyä sokeria, ei säilöntäaineita, ei lisäaineita, eikä lainkaan sokeria. Myös tätä tuotetta maahantuo Ekolo ja valikoimasta löytyvät välipalajuomat. Lasten juomat kiinnostaisivat meitä myös kovasti, mutta niihin en ole Suomessa vielä onnistunut törmäämään.

mylk-valipalajuoma

Välipalajuoma soveltuu nimensä mukaisesti välipalaksi kiireen keskellä!

Arkiliikkujan joulukalenteri

ASAn joulukalenterin ensimmäinen luukku on auennu osoitteessa:http://www.arcticsportaddicts.fi/joulukalenteri klikkaa itsesi kalenteriin ja voit voittaa päivittäin kivoja palkintoja siivittämään liikuntaharrastusta!

Luukku, luukulta lähestyvä joulukuu on itseasiassa niin jännittävä ja täynnä tekemistä, että oma hyvinvointi ja siinä samassa mukavasti syksyn mittaan alkanut treenirutiinikin on helppo hukuttaa kiireen keskelle. Keräsin siksi omaan joulukalenteriini ajatuksia ja ideoita, joiden avulla joulusta nauttii itsensä kiireen keskellä muistanut arkiliikkuja.

Lähde siis matkalle kanssani joulukuuhun! Itse hyppään nyt pyörän selkään mukana treenikamat. Kotimatkalla koukkaan salin kautta!

1.12. Suunnittele! Mieti miten kiireiden täyttämään joulukuuhun saat mahtumaan aikaa omalle hyvinvoinnille ja liikunnalle. Voitko tehdä osan työmatkoista jalan tai pyörällä. Jäädä aikaisemmin pois bussista tai kävellä juna-asemmalle. Käydä kaupassa kävellen, suunnata harrastuksiin pyörällä…

2.12. Ota ensimmäinen uusi tapa liikkua arkena testikäyttöön. Jaa se kavereille kans!

3.12. Käy urheilutarvikeliikkeessä. Hanki jokin heijastava asuste, liivi tai takki jos et omista sellaista. Indpiroidu kivoista treenivaatteista, tee lahjaostoksia.

4.12. Älä romahdakaan sohvalle työviikon päätteeksi vaan lähde vielä lenkille tai vaihda kuulumisia ystävän kanssa lenkkipoluilla.

5.12. Lauantaina on aikaa liikkua yhdessä perheen, kavereiden tai rakkaan kesken. Tehkää jotain yhdessä! Sovi liikuntatreffit ajoissa. Helsingissä juostaan Radio Novan järjestämä Joulujuoksu -tapahtuma, johon voi suunnata isommallakin porukalla.

6.12. Itsenäisyyspäivä sattuu sunnuntaille. Ehdit ehkä pidemmälle lenkille valoisaan aikaan, jos mahdollista lähde luontoon! Itsenäisyyspäivänä järjestetään myös paljon erilaisia juoksu- ja ulkoilutapahtumia. Tarkista oman paikkakuntasi menovinkit ja yllätä itsesi numero rinnassa?

7.12. Maanantai. Arkiviikko painaa päälle. Suunnittele ja pidä oma liikuntahetkesi aamulla ennen töitä ja toimia. Jos aamu on sinulle huono aika hikiliikuntaan sytytä kotona kynttilöitä, kaiva esiin jumppamatto tai filtti ja tee lempeä lihaskunto tai pidä lihashuoltohetki.

8.12. Kokeile jotain uutta tai uinumaan jäänyttä lajia. Jos yksin ei huvita, ota ystävä mukaan. Suunnatkaa salille, koulun jumppasaliin, kiipeilykeskukseen tai palloiluhalliin.

9.12. Hieronta tai kehonhuolto. Varaa aika etukäteen ja osta samalla ystävälle tai rakkaalle lahjaksi hyvinvointia paikalliselta yrittäjältä!

10.12. Suuntaa uimahalliin. Joko se käy rutiinista tai sitten palaat sinne pitkän tauon jälkeen.

11.12. Päätä viikko lenkkeilyyn ja rentoutumiseen. Siirrä seuraavalle aamulle tekemättömät työt, lämmitä sauna tai sytytä kynttilöitä lenkin päätteeksi. Sopikaa perheessä ulkoilujärjestys tai lähtekää lenkille yhdessä.

12.12. Pääsetkö käymään joulutorilla tai jossain ulkona järjestettävässä joulutapahtumassa. Pyydä ystävä mukaan ja nauti paikallisesta osaamisesta. Kojuja kierrellessä tulee ulkoiltua kuin huomaamatta.

13.12. Hyödynnä taas mahdollisuus ulkoilla valoisaan aikaan. Suuntaa lenkille, luistelemaan tai hiihtämään. Kokeile jotain uutta keittiössä! Kevennä ja valmista vaikka kasvissosekeitto odottamaan reippaita ulkoilijoita.

14.12. Sovi tutustumiskäynti salille tai mieti olisiko syytä saada omaan harjoitteluun uutta näkökulmaa sopimalla tapaaminen oman valmentajasi kanssa. Voisitko toivoa tai ostaa itsellesi joululahjaksi personal trainer -jakson.

15.12. Käy kirjakaupassa ja tutki liikuntaa ja hyvinvointia käsitteleviä uutuuskirjoja. Poikkea myös keittokirjojen parissa. Löydät ehkä ideoita ja intoa omaan tekemiseen ja nappaat samalla mukaan muutaman joululahjan.

16.12. Keskiviikko on ajomiesten lenkkipäivä. Suuntaa ulos, pyöritä salilla kuntopyörää aja traineria tai käy spinningissä.

17.12. Muista kehonhuolto! Oletko lisännyt liikuntaa ja kroppa jumittaa. Kokeile pääsetkö joogan, pilateksen tai venyttelyn makuun paremmin esim. netin avulla. Tutustu esim. Yoogaia -palveluun.

18.12. Suuntaa taas lenkille, mieti jaksatko haastaa itsesi juoksemaan pylväiden välit vähän kovempaa.

19.12. Sovi jouluglögit, perinteinen pikkujoulu tai lahjojen vaihto jonkin aktiviteetin yhteyteen. Varatkaa isolla porukalla kenttä ja pelatkaa yhdessä, käykää hiihtämässä ja notskilla tai vaeltakaa yhdessä sydänystävän kanssa talvisessa metsässä. Kenenkään ei tarvitse siivotakaan kun treffit sovitaan kodin ulkopuolelle.

20.12. Nuku päiväunet. 

21.12. Jouluviikko. Keksi joulupyhille jokin uusi ruokalaji, joka tuo vaihtelua perinteiseen joulupöytään ja jonka valmistaminen on hauskaa. Suosi puhtaita raaka-aineita. Mieti voitko korvata jonkun raskaan herkun kevyemmällä tai sokeripommin vähemmän imelällä hyvällä.

22.12. Ehdit vielä salille tai sisäliikunnan pariin ennen joulunviettoon rauhoittumista.

23.12. Aatonaatto. Aamu voi olla vielä arkinenkin. Käy lenkillä, salilla tai jumppaa hiljaisessa talossa ennen muiden heräämistä. Yllätä myöhemmin heräävä perhe tai kumppani riisipuurolla. Kokeile keittää riisipuuro kauramaitoon.

24.12. Nyt joululenkille! Paras tapa aloittaa joulun vietto on juosta tai reippailla ulkona ennen joulurauhan julistusta. Ota mukaan jouluvieraat, siskot ja veljet! Itse pyrin käymään lenkillä jokaisena joululoman päivänä.

XOXO

Noora