Stressaako?

Päivitettyäni puhelimen uuteen malliin ja käyttöjärjestelmään huomasin myös Garmin Connectin päivittyneen. Paitsi että käyttöliittymä ja ulkoasu olivat uudistuneet, löysin myös kaksi uutta ominaisuutta; Stressitason mittauksen ja automaattisen lajien tunnistuksen. Voi toki olla, että nämä ominaisuudet ovat olleet saatavilla jo aiemminkin, mutta uudistuneen käyttöliittymän myötä nämä ja moni muukin ominaisuus tuli entistä paremmin esille tuossa Garmin

Lue lisää ›

Äkkipysähdys

Viikko sitten lauantai-aamuna lähdin liikkeelle muiden vielä nukkuessa. Harvinaisen ajoissa lauantaiksi, sillä esikoinen oli saateltava vielä partioleirille vievään junaan klo ysiksi. Juoksu kulki, kuten se on kulkenut suurimman osan koko syksystä, hyvän tuntuisesti. Viikko oli ollut melko rasittava, ei tosin liiallisen liikunnan, vaan muiden kiireiden vuoksi, joten pyrin pitämään vauhdin maltillisena, siinä alle kutosen tuntumassa.

Lue lisää ›

Sealskinz – jalat kuivana lenkillä

Sataa kaatamalla, mutta sisäinen herätyskello kutsuu lenkille 6:30. Puen päälle normaalin syksyisen juoksusetin, koska ilma on niin lämmin, mutta painan päähän lippiksen ja vedän jalkaan vedenpitävät sukat. Olen jo vuosia sitten lakannut välittämästä (en kuitenkaan ihan aina valittamasta) sateesta, loskasta ja lumesta. En ole myöskään vuosiin omistanut ns. kausispesifisiä jalkineita juoksuun tai pyöräilyyn. Liikun sesongista

Lue lisää ›

Läpi repaleisen lokakuun

Syksy kaatuu päälle vauhdilla, aurinko laskee seitsemältä. Meri on sysimusta, ilma on harmaa, sataa kolmatta päivää ja pää ei vielä ymmärrä mitä tapahtuu. Kroppa kylläkin. Aamulla ei jaksa, illalla ei jaksa ja siinä välissä huimaa ja väsyttää. Lokakuu – lapseni sanoin, ei ole ihmisen parasta aikaa. Sen lisäksi, että askel laahaa, Lokakuu merkitsee myös purjehduskauden

Lue lisää ›

Ihan tavallista arkea ja arkiliikuntaa

Koulu, työt ja kasvavat lapset asettavat erilaisia paineita kaikkien harrastamiselle. Lasten ollessa pieniä, minulta kysyttiin usein koska ehdin liikkua? Vastasin aamulla, ennen muiden heräämistä. Lapset ovat kasvaneet, mutta mikään ei oikeastaan ole muuttunut. Suurin osa perusliikunnasta tulee tehtyä edelleen aamuisin. Silloin kun muut vielä nukkuvat. Miksi lasten kasvaessa oma vapaa-aika ei sitten lisäännykään, vaikka VAPAUS

Lue lisää ›

Terveiset kirjoituslomalta -> tervetuloa syystreenit

Blogi on viettänyt hiljaiseloa minun kirjoittaessani. Kuulostaa omituiselta, mutta kesän aikana on puserrettu kasaan kirjallista ja kuvallista tuotantoa tänä syksynä ilmestyvään kirjaani. Lähes kaikki muu on saanut kyykätä kirjoitusprojektin edessä. Loppurutistuksen aikana jopa säännöllinen liikunta oli tauolla. Kirja liittyy työhöni, ja aiheen voi arvailla vaikka tästä Lauran kirjoituksesta. Sen sijaan, että palattaisiin kesäkuulumisiin, jotka ovat

Lue lisää ›

Kesälomalle kirmaaville lapsille lahjaksi liikunnan riemua!

”Ingen klocka ringer mer ingen skola snart man ser. Hej och mors goodbye gamla plugg.” Pian suuntaan koulun kevätjuhlaan ja istun varmasti kyyneleet silmissä jumppasalissa tätä kesälaulua kuunnellen. Olemme taivaltaneet taas yhden kouluvuoden läpi. Ensi vuonna trioni astelee jo toiselle, kolmannelle ja neljännelle luokalle. Edessä on odotettu kesäloma, joka toivottavasti täyttyy lämpimistä päivistä, rennosta yhdessäolosta

Lue lisää ›

Testiin: Garmin Fenix 5s liikkunnallisen naisen unelma

Summasin edellisessä postissa käyttökokemuksia Garmin Fenix 3:sta vuoden ajalta ja kerroin, että postissa odotti paketti. Paketista paljastui odotetusti kaunis valkoinen ja voi miten siro (42 mm) Garmin Fenix 5S. Koska minulla oli Fitbit Charge 2 -testikäyttö kesken, vastustin kiusausta vielä muutaman päivän ja vasta sitten nappasin ranteeseen paketissa olleen kellon. Kello ranteessa oli rakkautta ensi silmäyksellä. Garmin Fenix

Lue lisää ›

Vuosi multisportkello ranteessa – testissä Garmin Fenix 3

Vuosi sitten keväällä aloitin jälleen urheilun aktiivisen mittaamisen pitkän telakan jälkeen. Tätä ennen olin ollut mittaamatta tovin, sillä toipuakseni supersuorittajan piti laittaa kello pois kokonaan hetkeksi. Muuten jokainen lenkki oli muistutus kadotetusta vauhdista. Toipumista ei voinut tapahtua kun rentoutta ei ollut. Kynnys pysähtyä tai heittää kävelyksi kesken lenkin oli kello kädessä liian suuri. Kelloton aika

Lue lisää ›

Testissä alkuperäinen pilates – voimaa ja notkeutta vahvasta keskivartalosta

Koko vuoden kuumin jumppapuheenaihe on ollut core. Keskivartalon merkitys koko kropan kantamisessa, kehon hallinnassa ja kestävyysurheilussa on keskeinen. Kesvikartalon syvien lihasten jumppa jää usein pinnallisten vatsalihasten vahvistamisen varjoon ja keskeisin syy tähän lienee se, että lihaksia on vaikea havaita ja niiden toimintaa mahdollisesti vaikea vahvistaa. Toisin sanoen, lihasten löytäminen ja niiden vahvistaminen omin avuin saattaa olla haastavampaa

Lue lisää ›