LauraprjctASA: testihommia Sipoossa ja kuntopiiriä Herttoniemessä

prjctASA ylös sohvalta mies -ryhmä otti kahden päivän spurtin treenien suhteen. Sunnuntaiksi oli sovittu vo2 –testipäivä Sipooseen. Testit teki Test 4 You Oy:n Kimmo Roos. Paikalle pääsi 10 miehestä valitettavasti vain kuusi, mutta sitäkin täsmällisempää ja henkilökohtaisempaa testausta ja tulostietoa saimme miesten kunnosta.

IMG_0501

IMG_0504

IMG_0507

IMG_0508

IMG_0509

Jokaiselle tulostui monipuolinen raportti tärkeää dataa mm. sykealueista, joiden avulla on helpompi suunnitella treenejä. Alla olevasta kuvasta näkee yhdellä silmäyksellä porukan yhteenvedon, kuinka yksilöllisiä sykealueet ovat ja samat treenit eivät sovi kaikille optimaalisten tulosten saavuttamiseksi.

Vertailu. vihreä= peruskestävyysalue, keltainen=vauhtikestävyys alue, punainen=maksimikestävyys alue

Vertailu testattavien kesken. vihreä= peruskestävyys, keltainen=vauhtikestävyys, punainen=maksimikestävyys

Kimmo Roos kuvaili ryhmää testaajan silmin näin:

Sunnuntai-aamuna saapui VO2-/aineevaihdunta testiin joukko parhaassa iässä olevia miehiä. Heillä kaikilla oli erillainen liikunnallinen tausta sekä perimä (genetiikka). Mutta yksi asia heitä yhdisti, he halusivat saada selville, miten heidän kehonsa toimii eri rasitustiloissa.

Tein heille lyhyen alkuhaastattelun testivalmistelujen lomassa, jonka pohjalta suunnittelin, miten testi tullaan tekemään. Testin tarkoitus oli siis saada selville, miten heidän aineenvaihdunta (rasva-/hiilihydraatti kulutus) muuttuu nousujohteisen rasituksen kasvaessa ja lopuksi, mikä on heidän hapenottokykynsä (VO2max). Testattavat suoriutuivat kaikki hyvin testistä ja saivat henkilökohtaiset sykearvot (aerobisen- ja anaerobisen-kynnykset), kalorikulutukset eroteiltuina rasva-ja hiilareiden suhteet eri rasitustasoissa (kcal/h) sekä pikaisen analyysin kuntotaasostaan verrattuna saman ikäisiin.

Lopuksi tein koko ryhmästä testivertailun, jonka toimitin heidän valmentajalle. Testivertailun pohjalta on helppo suunnitella yhteisiä juoksutreenejä ja harjoituksia, sillä siitä näkee, mitkä ovat kunkin PK-,VK- ja MK-vauhdit (km/h). Olen vakuuttunut siitä, että kun ”Harjoitelee optimaallisesti” henkilökohtaisilla sykearvoilla, niin kuntotaso nousee ja vältytään myös ylirasitukselta.

Erno kuvasi omia testikokemuksiaan näin:

#ylössängystämies olisi oikeastaan sopinut sunnuntaiaamuna paremmin projektimme nimeksi, koska suhteessa normi sunnuntaiaamuun, oltiin aikaisessa liikenteessä. Aikainen aamupala ja suunnaksi Sipoo, jossa näiden testien alku ajankohdaksi oli sovittu klo 10. Aamupalan söi mieluusti hyvissä ajoin, koska ainakin mulla oli epäilys, että pahimmillaan päästään juoksemaan ämpäri naaman edessä.

Tilanne ei kuitenkaan ollut tällä kertaa se, vaan testi oli käytännössä ohi, kun anaerobinen piste oli saavutettu. Aamupala pysyi siis siellä missä pitikin. Testi oli yllättävänkin mukava kokemus: vauhtia lisätään 1 km/h 3 minuutin jaksoissa, joista aina viimeiset 45 sek hengitellään maskin läpi. Jos maskia olisi pitänyt pitää kokoajan, olisi filis ollut hieman toinen.

IMG_0505

Omat odotukset olivat testille selkeästi se, että saan tarkemmat sykerajat sekä vinkkejä treenaamiseen. Testaaja Kimmo osasi loistavasti antaa ohjeita treeneihin, tulkittuaan hieroglyfit, mitä testauslaitteisto testin päätyttyä ulos antoi.

Olisin varmasti voinut elää ja treenata tästäkin eteenpäin tietämättä kaikkea tätä dataa, mitä itsestäni sain tuolla testauksella. Mutta kuten moni muukin testi, tämä antaa uutta intoa tarkentaa omaa tekemistä jatkossa juoksulenkeillä.

Maanantaina sen sijaan tehtiin tiukkaakin tiukempi koko kropan treeni kuntopiirin merkeissä. Harjoitus tehtiin hyvin perinteisenä kiertoharjoitteluna aikaa vastaan. Lämmittelyjen ja loppuverryttelyjen jälkeen itse työosuus ja treeni oli “ainoastaan” 30 minuuttia, mutta hikilammikoilta, ärräpäiltä ja irvistyksiltä ei vältytty.

IMG_0529

IMG_0530

IMG_0531

IMG_0532

Petrin ajatuksia kuntopiiristä:

Kuntopiirisessio käytiin yhdessä lävitse Herttoniemen Forever kuntosalilla 25.5.2015. Paikalle oli kokoontunut valmentajien Lauran ja Millan lisäksi kahdeksan ryhmämme jäsentä. Alkulämmittelyjen jälkeen meille esitettiin liikkeet, joita tulisimme käymään läpi kuntopiirin aikana. Saliin oli sijoitettu yhdeksän eri kuntopistettä, jotka kävimme vuorotellen läpi. Jokaisella pisteellä treenattiin erityyppisiä liikesarjoja, joiden kautta saatiin kovalla sykkeellä kehon kaikki lihakset treenattua.

Osa pisteistä oli keskittynyt vatsalihaksiin, osa selkälihaksiin sekä osa aerobisen kunnon kohentamiseen. Suurin osa liikesarjoista suoritettiin ilman lisälaitteita mutta osassa oli kahvakuulat mukana lisäämässä tehoa. Varsinkin etunojapunnerrukset sekä burbee-piste ottivat koville. Kaikki pisteet käytiin läpi kolmeen eri kertaan: minuutti yhdessä pisteessä ja sen jälkeen juoksusta vaihto seuraavaan. Koko kierroksen jälkeen sai aina hetken hengähtää ja nauttia raikasta vettä ennen siirtymistä seuraavaan pisteeseen.

Koville otti ja sen huomasi kyllä hien hajusta. Näinhän oli tarkoituskin, että laitetaan äijät liikkeelle. Kuntopiirin jälkeen meillä oli kevyttä venytystä ja sen jälkeen saunaan ja pesulle. Opimme, että varsinaiset pitkät venytykset pitäisi suorittaa vasta muutama tunti harjoitteen jälkeen, jotta liikkuvuus säilyisi. Kuntopiiristä jäi todella hyvä maku suuhun, sillä tuskin ilman ryhmän ja valmentajien painostusta tulisi näin tehokkaasti liikesarjoja suoritettua vaan aina jossain vaiheessa kävisi lintsaus mielessä. Myös kuntopiirin kautta sai hyviä ideoita siihen, miten omia juoksutreenejä voi tehostaa lisäämällä ainakin osa opituista harjoitteista joko ennakkoon tai jatkeeksi juoksulenkin oheen. Hyvä me! Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia treenejä.

IMG_0533

Forever Herttoniemen treenisalin lämpötila nousi mukaviin lukemiin, kun paikalla olleet 8 miestä laittoivat kaikkensa peliin!

prjctASA on ArcticSportAddicts.fi -sivuston järjestämä toinen kuntoprojekti. Ensimmäinen projekti Liikettä niveliin nainen! toteutettiin vuonna 2014 ja mukaan valittiin 6 naista. Vuonna 2015 kohteena on 10 miestä ja teemana Ylös sohvalta mies! Valmentajina toimivat Laura Enroth ja Milla Hurri.

test4you Reebok-Delta-BeMoreHuman Logo

Kommentoi

Kommentit