LauraprjctASA: kauneutta, kokonaisvaltaista hyvinvointia ja hikistä vetotreeniä! Osa 2/2

prjctASAlaiset tapasivat tiistaina otsikon mukaisten teemojen parissa. Ilta alkoi mielenkiintoisella tapaamisella Anne Kukkohovin ja Sami Sundvikin kanssa. Ihan mahtavaa, että saimme alansa asiantuntijat paikalle meitä varten. Vain parasta meidän projektilaisille, se on ollut jo alusta asti selvää. 😉

Tämän jälkeen jatkoimme Bon Temps Cafesta viereiselle Laakson kentälle, jossa ASAn juoksijahurjimus Jarno jo odotteli! Päivän ohjelmassa oli 800m vetoja.

_DSC1186-2

_DSC1210

_DSC1206

Jarnon suunnitelma kuunneltiin tarkasti ja otettiin vastaan vähän varovaisesti. Ei muuta kuin alkulämmittelyiden kautta kohti varsinaista treeniä!

_DSC1211

_DSC1226

_DSC1243

_DSC1250

_DSC1258

Jarno kuvaa suunnittelemaansa treeniä näin:

Koska tiesin, että projektilaiset olivat jo aiemmin Joonaksen johdolla päässeet tutustumaan juoksutekniikkaan sekä Tuukka ja Lauri olivat esitelleet mäkijuoksun saloja, päätin minä valita treeniksi ikivihreän vaihtoehdon, vetotreenin, joka kulkee myös nimellä intervallit.

Spekseiksi muotoutuivat keskuspuistossa juostut 6×800 metriä reippaan kovaan, kahden minuutin palautuksella. Paikkavalinta varmisti, ettei yhdelle vedolle päässyt kertymään kuin 100 metriä tasaista, muun matkan ollessa ylä- tai alamäkeä.

_DSC1275

_DSC1277

_DSC1282

Vetotreenin valitsin, jotta ryhmä pääsee vauhdikkaamman juoksun makuun. Hyötyjä tästä on monia, kuten nopeamman vauhdin tuottama parempi juoksutekniikka sekä sydämen vahvistuminen. Saapa harjoituksen aikana myös kaloreita kulumaan yllättävän paljon, kun puolen tunnin teho-osuuteen lisätään lämmittely ja palauttelu.

Kovien pätkien pilkkomisella osiin halusin, että kaikki pystyvät viemään harjoituksen läpi halutulla teholla. Toisin sanoen intervallimuoto varmisti, että juoksua tulee halutulla intensiteetillä haluttu määrä, eikä treenin teho pääse hiipumaan loppua kohti. Samalla juoksutekniikka pysyy kasassa paremmin sekä harjoitus on mentaalisesti hieman helpommin tehtävissä kuin perinteinen 20–30 minuutin TV-kova (hieman kympin vauhtia hitaampaa).

_DSC1284

_DSC1286

_DSC1296

PrjctASAlaiset ylittivät odotukseni treenin toteutuksessa. Varoiteltuani, että ensimmäisen vedon ensimmäisessä ylämäessä ei kannata juosta itseltään jalkoja alta eikä kerryttää maitohappoa lopputreenin ajaksi, naiset kiristivät vauhtia veto vedolta. Loppujen lopuksi vauhti kiihtyi ensimmäisestä vedosta viimeiseen reilusti yli minuutin, ellei jopa kaksi. Tämä saikin minut epäilemään, että joko palautusaika oli liian pitkä, vauhti alussa liian kevyt tai sitten projektilaiset vain juoksivat erittäin onnistuneen treenin. No, tietävätpä Milla ja Laura seuraavalla kerralla piiskata suojattejaan vielä kovempaa.

Ja Suvin mietteet treenistä:

Samoin kuin kaikilla aiemmillakin kerroilla, sydän pamppaillen kuuntelimme, mitä päidemme menoksi oli tälle päivälle suunniteltu.

Alkulämmittelyt tuntuivat sujuvan jo jouhevammin kuin aiemmilla kerroilla ja siirtyminen itse tehtävän pariin kävi hymyssä suin. Poikkeuksellisen kesäinen sää ja hyväntuuliset jutut auttoivat nielemään kovan faktan: tänään juostaisiin reippaasti. Koska tehtävänä oli juosta 400 metrin kierros Keskuspuistossa aina kahteen kertaan ja yhteensä näitä kahden kierroksen settejä oli selvitettävä kuusi, oli sopivan vauhdin löytäminen haasteellista.

_DSC1264

Itse lähdin hieman varoen matkaan, ja niin kuin Jarnon väliaikaraportit olan takaa aina kertoivat, vauhti kiihtyi kierros kierrokselta. Ihme ja kumma, myös settien välillä pidetyt pakolliset kahden minuutin palautumiset tuntuivat ikään kuin lyhenevän kerta kerralta. Keskuspuistossa sijaitseva reitti sisälsi pelkkää loivaa mäkeä: ensin ylös ja sitten alas.

Aikaisemmat juoksutreenit ja omaan juoksutekniikkaan keskittyvät harjoitteet kun olivat painottuneet enemmänkin tasamaalle, pääsi nyt harjoittamaan omaa juoksutekniikkaa myös maan kaltevuuteen sopivaksi. Juoksuun liittyvänä ahaa-elämyksenä koin tänään juoksukaverien läsnäolon erittäin tärkeäksi omaa suoritustani parantavaksi tekijäksi. Hyvä seura, keveämpi askel!

_DSC1311

Kiitos Jarnolle valmennusavusta ja projektilaisille taas loistotsempistä! Sunnuntaina jatketaan 🙂

Kuvat: Anna Jarske

Vaatteet: Reebok

Kommentoi

Kommentit