prjctASA ja kuntoilijan ravitsemus

Ravitsemus on ollut koko ajan tapetilla prjctASA -Liikettä Niveliin Nainen! -projektin aikana. Siitä meille on kertonut jo Eveliina aiemmin omassa osuudessaan sekä edellisellä kerralla Anne ja Sami omassa osuudessaan. Vihdoin kuitenkin koitti myös se sunnuntai, kun keskityimme vain ja ainostaan ravitsemukseen. Aikaa oli ravintoluennolle varattu 1,5 tuntia Forever Herttoniemessä ja sehän me tietenkin tapamme mukaan ylitettiin reippaasti, koska aihe oli kaikille mieluinen. Vetovastuun luennosta otti Milla ja Laura komppasi vieressä tarkasti kuunnellen.

IMG_0980

Olimme Lauran kanssa pyytäneet meidän ihania naisia pitämään meille kevään aikana ravintopäiväkirjaa neljän päivän ajan. Mukana tulisi olla kaksi arkipäivää ja viikonloppu, jotta pääsisimme sisälle myös meidän liikkujien ravintotottumuksiin ja voisimme viilata heidän ravitsemustaan parempaan ja heidän tavoitteitaan tukevaan suuntaan. Ravintopäiväkirjoista annoimme jokaiselle oman yksilöllisen palautteen ja joitain niissä esiintyviä asioita käsittelimme myös luennon aikana. Hyvä ravitsemus on liikkujan a ja o. Se tulee olla kunnossa, jos haluaa tehdä tehokkaita harjoitteita, palautua tehdyistä harjoitteista ja kehittyä tavoitteitansa kohti.

IMG_0971

IMG_0969

Luennolla pääasiassa keskityimme kuntoilijan ravitsemukseen. Mihin kuntoilija tarvitsee energiaa? Paljonko hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja tulisi saada? Miten olisi hyvä syödä ja juoda ennen harjoittelua, harjoittelun aikana ja sen jälkeen. Kuinka paljon meidän ylipäätänsä tulisi syödä?

IMG_0988

Essin kommentti sunnuntain tapaamisesta:

Vuorossa oli tiukkaa asiaa monipuolisen ja terveellisen ravitsemuksen merkityksestä kuntoilijalle. Ryhmäläiset ovat pitäneet ruokapäiväkirjaa ja sen perusteella Milla pystyikin luennossaan nostamaan hyviä pointteja esille, kuten mm. tarpeeksi monipuolisen ravinnon, terveellisten ja ravitsevien välipalojen (aterioiden) merkityksen sekä veden juomisen.
Itse kasvissyöjänä olin kovin ilahtunut uusista ravintosuosituksista, jossa korostetaan entisestään kasvisten merkitystä terveellisessä ruokavaliossa. Vaikkakin lihattomuus on itselle eettinen valinta, on se myös terveyttä edistävä. Suosittelen jokaiselle lihasyöjälle kokeilemaan lihatonta kuukautta.

Jo aiemmasta Eevskun vierailusta jäi mieleeni kommentti satunaisesta herkuttelun sallimisesta, tai noh, mahdollisuudesta ainakin. Kukaan ei ole kone, eikä kaikilta houkutuksilta voi pysyä jatkuvasti piilossa. Kohtuudella voi toisinaan herkutella ja jos tapahtuu ns ”repsahtaminen” voi tilanteen korjata jo heti seuraavalla aterialla. Tervellinen ja monipuolinen syöminen voi olla oikeasti myös erittäin maukasta!

Lopuksi kävimme läpi uusia ravintosuosituksia ja mikä siellä on muuttunut edellisiin suosituksiin nähden. Ravitsemus on mielenkiintoinen aihe ja se herättää paljon tunteita ja kysymyksiä. Kysymyksiltä emme välttyneet tälläkään kertaa, mutta parhaamme mukaan niihin Lauran kanssa vastailimme.

– Milla

Kommentoi

Kommentit