LauraLiikettä niveliin vauhtileikittelyllä!

prjctASA – liikettä niveliin naiset laittoivat tossua toisen eteen Eläintarhan kentällä tiistai-iltana. Joonaskin sattui sopivasti olemaan kulmilla, joten koutsit suunnittelivat yhteistuumin vauhtileikittelytreenin illan ratoksi. Paikalla oli Saija, Essi ja Suvi.

IMG_0558

IMG_0602

IMG_0609

IMG_0617

Alkuun tehtiin 15 minuutin lämmittely, josta viimeinen viisi minuuttia sisälsi hölkkäilyn väliin muutamia napakoita vetoja. Niiden tarkoitus on jalkojen ja käsien liikerataa kasvattamalla saada lisää lämpöä kehoon ja valmistaa myös hengityselimistö varsinaiseen treeniin.

IMG_0643

IMG_0645

IMG_0660

IMG_0683

Treeni itsessään sisälsi minuutin, kahden ja kolmen minuutin pätkiä tahdilla reipas – kova – kevyt. Olennaista on tehdä selvät erot vauhtien välille. Hyvä treeni tehtäväksi radalla, sillä jokaisella oli mahdollista tehdä täysin omilla vauhdeilla harjoitus, saaden silti vetoapua kavereista radan varrella.

Oman tsemppinsä ja tunnelmansa Eltsulle toi muuten myös Pekka Hyysalo, joka sattui olemaan treenaamassa samaan aikaan. Uskomaton mies.

10342961_657465894301634_9217999386447528844_n

Kuva: Pekka Hyysalon Facebook-sivuilta

Vauhtileikittelyssä reipas valmistaa kovaan vauhtiin, jolloin sykkeen on tarkoitus nousta kunnolla, jalkojen liikerata kasvaa ja käsien käyttö lisääntyy. Kevyt on taas sitten selkeästi rauhallisempi, jolloin syke ehtii laskea jälleen ennen reipasta osuutta. Harjoituksen onnistumisen kannalta ja etenkin 3 minuutin pätkissä on tärkeää malttaa vauhdin kanssa reippaassa, ladata kaikki panokset kovaan osuuteen ja antaa sykkeen laskea kunnolla kevyessä.

IMG_0756

IMG_0771

IMG_0750

IMG_0716

Tiistain harjoitus oli hyvä jatko viime viikolla tehdyn juoksun tekniikkatreenin jälkeen. Nyt oppeja pääsi soveltamaan käytännössä, vaikka kaikkea ei tietenkään voi näin lyhyellä aikaa sisäistää. Tytöiltä tuli kuitenkin jo hyviä huomioita omaan juoksuasentoon ja –tekniikkaan liittyen sekä mm. askelpituuteen ja käsien käyttöön. Nämä myös näkyivät käytännössä. Annan ottamia kuvia selaillessa, tehty harjoitus osui täysin nappiin. Se haastoi riittävästi, mutta maalissa ilmeet olivat onnelliset, kuten kunnon treenin jälkeen kuuluukin (sitten kun se on tehty!).

IMG_0786

IMG_0792

Loppupalautteluksi Essi hyppäsi pyörän selkään ja Saija ja Suvi jäivät vielä hölkkäilemään radalle.

Essin kommentti tiistain harjoituksesta:

Fläsäri peruskoulun yleisurheilutunnilta. Se tuli ensimmäisenä mieleen kun saavuin Eläintarhan kentälle. Sitten iski paniikki. Kenttä oli ”täynnä” muita juoksijoita ja rata näytti suunnattomalta. Ei kuitenkaan auttanut muu kuin kiltisti juosta muutama lämmittelykierros valmentajien valvovien silmien alla ja valmistautua koitokseen.

Reipas, kova ja kevyt. Muuta ei tarvinnut muistaa juostessa. Ensimmäinen minuutin sarja tuntui vielä suhteellisen kivuttomalta, mutta kolmen minuutin kovaa pätkää juostessa odotin herkeämättä kuulevani Millan pillin äänen. Luulin ettei sitä tule koskaan. Tulihan se kuitenkin onneksi. Ja samoin viimeisen kierroksen viimeinen kevyt. Lopuksi oli ehkä paras hetki aikoihin. Tiesin ylittäneeni itseni ja olin iloinen että radalla puuskuttaessa tuli satunnaisesti jopa mieleen joitan Joonakselta saatuja vinkkejä tekniikkaan.

Kentälle on pakko päästä uudelleen ja tämä harjoitus on pakko toistaa. Sen verran hyvä fiilis siitä jäi ja nyt seuraavana päivänä tietää tehneensä jotain erilailla, kun takareidet muistuttelevat olemassaolostaan. Hyvä näin.

IMG_0797

prjctASA vauhdissa jälleen maanantaina 12.5. Silloin valloitamme Malminkartanon jätemäen portaat. Vierailevana valmentajana Lauran ja Millan lisäksi häärii Tuukka Helsingin urheiluhieronnasta.

Tänään saimme myös hienoja uutisia Turusta. prjctASA – liikettä niveliin naiset viettävät projektin päättäjäisiä kesäkuun puolessa välissä Break Sokos Hotel Caribiassa!

Kuvat: Anna Jarske

(lukuunottamatta Pekka Hyysalon kuvaa)

Kommentoi

Kommentit