Juoksutiimin voimatreeneistä sekä tämän viikon juoksutreenistä

Eilen oli vuorossa juoksutiimin toiset treenit Helsinki Core Trainersilla. Syksyn aikana näissä treeneissä on tarkoitus vuorokerroin keskittyä joko tukilihaksiston tärkeyteen ja kehittämiseen tai jalkojen voiman kasvattamiseen. Tukilihasten tärkeys on itsestään selvää suurimmalle osalle juoksijoita (vaikka toteututus olisikin välillä vailinaista), mutta jalkalihasten kehittämistä usein kammoksutaan. Toki juoksussa ei tarvita pyöräilijöiden reisiä, mutta jalkojen hyvillä voimantuotto-ominaisuuksilla juoksusta saadaan enemmän tehoja irti ja jalkojen parantunut voimatasapaino auttaa myös vammojen ehkäisyssä.

Core Trainersin treeneissä otettiin tällä kertaa alkulämpöä erilaisilla askel- ja hyppysarjoilla, jotka samalla olivat mainioita hermotus- ja koordinaatiotreenejä. Tämän jälkeen keskityttiin maastavedon ja rinnallevedon/ työnnön tekniikan hiomiseen. Lopuksi tehtiin harjoituksen raskain osuus eli useamman liikkeen parikilpailu sekä muutama muu voimanmittelö.

Ensi viikolla juoksutiimi pääsee kokeilemaan yhtä suosikkiharjoituksistani, kiihtyvää lenkkiä. Kiihtyvässä lenkissä vauhtia kasvatetaan erittäin rauhallisesta astettain nopeammaksi, ja lopussa vauhti voi nousta jopa puolimaratonin vauhtia reippaamaksi. Näin yhden lenkin aikana tulee käytettyä helposti ainakin neljää erilaista vauhtia, itselläni tulee usein käytyä lävitse viisi erilaista vauhtiavaihdetta. Harjoitus sopii myös erinomaisesti juoksumatolla suoritettavaksi, kun vauhtia voi säädellä mekaanisen tarkasti ja jokaisen kilometrin voi juosta aina hieman edeltävää nopeammin. Juuri treenin progressiivisuus tekee harjoitteesta mukavan, kun alun todella kevyestä löntystelystä vauhti lisäntyy koneen lämpiämisen myötä ja lopussa pitää jo varoa ylikuumenemista. Harjoituksen ei suinkaan ole tarkoitus olla kovan tempojuoksun veroinen ponnistus vaan tavallisen pk-lenkin ja kovan lenkin välimaastoon sijoittuva harjoitusohjelman kohokohta.

1 comment

Kommentoi

Kommentit