Juoksutiimin taisteli tasavauhtisen treenin kunnialla läpi

Arctic Sport Addictsin juoksutiimin viime viikon treenit keskittyivät tasavauhtiseen harjoitukseen. Syysflunssien ja työkiireiden väsyttämä juoksutiimi taisteli harjoituksen kunnialla läpi ja voimia löytyi hyvin vielä toisten tsemppaamiseenkin. Treeni oli monessa mielessä hyvin opettavainen, koska monet tiimiläiset valittelivat sitä, kuinka vähän he olivat juosseet näitä kovempia harjoituksia. Ja vaikka treeni olikin todella rankka monelle, oli se myös sen verran mieluinen, että vastaavanlaisia harjoituksia saisi kuulemma juosta useamminkin. Ja me ”koutsit” olemme täysin samaa mieltä! Monilta tiimiläisiltä puuttuu vielä monipuolisuutta heidän harjoittelussaan. Yksipuolisen harjoittelun seurauksena hapenottokyky ja muut juoksu kehittävät ominaisuudet eivät pääse kehittymään samalla tavalla kuin monipuolisessa ohjelmassa ja tähän onkin tarkoitus keskittyä intensiivisestä tämän vuoden puolella, jotta homma olisi hallussa ensi vuoden alussa.

Olemme myös alkaneet muokkaamaan tiimiläisille ohjelmapohjia Tukholmaa varten ja ajatus näissä ohjelmissa on se, että me teemme heille pohjan, jota jokainen voi sitten muokata omien mieltymysten mukaan ja me tietenkin autamme tässä. Koska tarkoituksena on oppia tekemään oma ohjelma en näe mitään syytä siihen, että tekisimme täysin valmiin ohjelman, joka sitten sopisi kaikille vauhdeista riippumatta. Ennen kuin esittelemme ohjelmapohjan tiimiläisille on tarkoitus käydä läpi heidän täyttämiä treenipäiväkirjoja tämän syksyn osalta, koska näin saamme hyvää esitietoa esimerkiksi siitä, kuinka paljon he pystyvät juoksemaan viikossa, mitkä heidän tavoitteensa Tukholman suhteen ovat sekä heidän vauhdeista ja sykkeistä.

Tästä viikosta on tulossa juoksutiimin kiireisin viikko, kun luvassa on juoksutreenien lisäksi Helsinki Core Trainersin treenit sekä fillariergometri, jolla mittaamme tiimiläisten sykerajoja sekä hapenottokykyä, mikä myös helpottaa sekä tiimiläisiä että meitä rakentamaan oikeanlaiset ohjelmat.

Tämän viikon treeneissä juoksutiimille on luvassa jotain uutta ja jotain tutta. Yhdistelmäharjoituksiahan olemme jo ehtineet tekemään, mutta tällä viikolla yhdistelemme hieman eri asioita kuin viimeksi. Nyt on luvassa eri mittaisten vetojen yhdistäminen tonnisten ja nelisatasten muodossa, yhtälönä 3×1000+3×400. Luonnollisesti teemme myös lämmittelyn, pienen tekniikkaosion ja palauttelun. Tonnin vetojen välillä juoksijat saavat palautella ruhtinaalliset kaksi minuuttia ja nelisatasten välillä taukoa kertyy kahdensadan metrin etenemiseen kuluva aika. Harjoituksen teho-osuuden kilometrimäärä voi alkuun näyttää hieman lyhyelle, mutta toisaalta ”vetojen määrä vauhdittaa vetojen vauhdin” -periaatetta soveltamalla tästäkin kertyy juostavaa.

Pidemmissä vedoissa tarkoituksena on pitää yllä 10-5:n kilsan ennätysvauhtia, josta nelisatasissa siirrytään 3:n kilometrin vauhtiin. Tästä huomataan, että itse asiassa harjoituksessa mennäänkin suhteellisen pitkä matka, ottaen huomioon vauhdin. Harjoituksen ideana on pitää yllä juoksijoiden nopeusominaisuuksia, jottei syksyn peruskuntokausi pääse täysin rapauttamaan lihasten kykyä nopeaan etenemiseen. Vauhdin kanssa on kuitenkin oltava tarkkana, koska liiallisella hapottamisella marraskuussa ei ole saavutettavissa suuriakaan hyötyjä, pikemminkin päinvastoin. Harjoitus opettaa siis myös vauhdinsääntelyä, koska ensimmäiset vedot liian nopeasti vetämällä tulee nelisatasista varsin hapokkaita. Eri mittaisten vetojen syynä puolestaan on teroittaa juoksijoiden aivoille ja kropille mieleen myös nopeampien vauhtien eri skaaloja ja siirtymistä nopeasta juoksusta vielä nopeampaan, mikä käy ainakin psyykkeen päälle, vaikka kunto olisikin rautaa.

Kommentoi

Kommentit