Juoksutiimin kuulumisia ja ensi viikon ohjelmaa

Tällä viikolla juoksutiimin treeneissä keskityttiin ennen lenkkiä tehtäviin erilaisiin lämmittelyliikkeisiin – tai muutamiin niistä. Alkulämmitelyn avulla keho ja lihakset saadaan heräteltyä suoritukseen ja jaloissa on aivan erilainen tuntuma kunnon lämmittelyn jälkeen lähteä juoksemaan. Lämmittely on erityisen tärkeää varsinkin silloin, jos tarkoituksena on tehdä kova harjoitus tai ennen kisaa. Peruskestävyystreeneissä lämmittelyn voi hoitaa pois alta juoksemalla muutakin kevyemmän kilometrin alkuun. Lämmitelyliikkeisiin tullaan juoksutiimissä jatkossa keskittymään säännöllisesti ja sitä kautta tiimiläisille muodostuu sopiva liikepatteristo käytettäväksi.

Tämän jälkeen teimme kahdessa porukassa noin tunnin peruskestävyyslenkin, jolloin jokaiselle muodostui oman vauhdin ja sitä kautta sykkeiden kannalta sopiva lenkki. Juoksutiimi veti jälleen sissinä lenkin kunnon vesisateessa ja vieläpä hymy huulilla. Oikeanlaisten varusteiden avulla ja etenkin hyvässä porukassa juostessa vesisadetta ei edes huomannut! Lenkin aikana kertailtiin samalla hieman edellisillä viikoilla opittuja juttuja juoksutekniikan suhteen ja hyvin näyttivät opit menneen perille!

Lähestulkoon koko tiimi on nyt myös juossut 10 kilometrin testijuoksun.  Testaus suoritettiin Pirkkolan 400 metrin radalla, joka tarkoitti 25 kertaa kentän kiertämistä ympäri. Testauksessa saatiin jokaiselle vertailuaika sekä syketiedot, joiden perusteella tehdään juoksijoille henkilökohtaiset juoksuohjelmat.

Ensi viikolla jatketaankin vauhtileikittely -harjoituksen parissa. Vauhtileikittely on erinomainen tapa saada treeneistä vauhdin suhteen hieman monipuolisempia ilman, että treenistä tarvitsisi vielä rakentaa kovin strukturoitua. Siksi syksyn ensimmäinen, lämmittelyn kanssa noin tunnin mittainen vauhtileikittely tullaankin tekemään ryhmissä ja poissa radalta. Näin saamme nopeuden lisäksi myös maastosta hieman vaihtelua harjoitteluun.

 

Kommentoi

Kommentit