Juoksutiimi testasi kuntonsa ja pääsee tällä viikolla modernin klassikon kimppuun

Kuluvalla viikolla juoksutiimillä oli omien harjoitusten lisäksi mahdollisuus testata oma maksimaalinen tai submaksimaalinen hapenottokykynsä sekä määrittää siinä samalla sykerajansa kuntoon. Testi osui todella hyvään paikkaan, koska pian on aika alkaa rakentamaan jokaiselle henkilökohtaista ohjelmaa Tukholmaan. Koska kaikki eivät päässeet paikalle on tarkoitus järjestää keväällä uusi testi, mutta tällä kertaa juoksumatolla ja maskilla, jotta saamme mitattua myös hengityskaasut. Laura ehtikin jo kirjoitella itse testistä, mutta itse voisin vielä lisätä, että testi meni kokonaisuudessaan kaikilta todella hyvin ja kaikkien tulokset olivat vähintään hyvällä tasolla ja monilla jopa erinomaisella. Lauran postista löytyy myös juttua sunnuntain lihaskuntotreenistä, joka suoritettiin Helsinki Core Trainersin Thomaksen johdolla.

Tällä viikolla juoksutiimille on luvassa eräänlainen klassikkotreeni: Yasso kasisataset. Näistä harjoitteista oli juttua taannoin Juoksijassa ja vähänkin lajia seuranneelle harjoitus on varmasti tuttu. Harjoituksen perusidea on erittäin yksinkertainen: juostaan 800 metriä samassa ajassa minuutteina kuin maratonin tavoitevauhti on tunteina. Eli kolmen tunnin maratoonari juoksee kaksi ratakierrosta kolmeen minuuttiin ja neljän tunnin rajaa hakeva kipitää kasisatasensa neljään minuuttiin. Harjoituksessa tavoitellaan kymmentä toistoa  ja palautus on saman pituinen kuin juoksuun käytetty aika. Harjoituksen ideana on, että juoksijan olisi vähintään suoriuduttava tästä harjoituksesta, jotta hän kykenisi maratonilla tavoitevauhtiinsa. Mielestäni harjoituksen läpivieminen ei siis takaa tiettyä maratontulosta vaan toimii pikemminkin ennusteena tavoitteen realistisuudesta. Yasso itse on todennut pyrkivänsä juoksemaan harjoitukset tavoiteaikaansa ja tämä on toiminut hänellä hyvin, minä puolestani voisin kertoa, että pystyn juoksemaan kasisataset huomattavasti tavoiteaikaani nopeammin.

Kritiikkiä harjoitus on kerännyt siitä, että siinä juostaan paljon maratonvauhtia nopeampaa ja suhteellisen lyhyt aika. Tällöin treeni ei varsinaisesti ole spesifi maratonharjoitus vaan enemmänkin VO2maksimi-harjoitus, joiden kanssa maratonille harjoittelevan tulisi olla tarkkana liiallisen ylikuormittavuuden pelossa. Toisaalta harjoituksen ennustavuus suhteessa maratonin loppuaikaan kärsii suorituksen lyhyestä kestosta, jolloin hyviä aikoja pystyy juoksemaan vaikkei muu kuntotasto pystyisikään lunastaan vastaavaa maratonaikaa. Itse kyllä pidän harjoituksesta erittäin paljon, mutta yhdyn esimerkiksi alla olevassa linkissä esitettyyn kommenttiin pidempien maratonsimulaatioiden paremmasta ennustearvosta.

Tässä linkki alkuperäiseen Runne’s Worldin artikkeliin ja kriittinen kommentti harjoituksesta. Tästä harjoituksesta kiinnostunut löytää paljon materiaalia pienellä googletuksella, mutta oma kokemus on kuitenkin paras argumentti. Onko lukijoillamme kokeumuksia tästä harjoituksesta?

1 comment

Kommentoi

Kommentit