Juoksutiimi dynaamisten venyttelyiden ja muun kehonhuollon kimpussa

ASA:n juoksutiimi jatkoi eilen harjoitteluaan ja keskiviikon kovien mäkivetojen jälkeen päätimme keskittyä kehonhuoltoon Core Trainersin Villen johdolla. Ennen puolentoista tunnin kehonhuoltosessiota teimme reilun puolen tunnin lämmittelylenkin, jotta lihakset olivat auki dynaamisia venytyksiä ja muuta kehonhuoltoa varten. Kehonhuolto jakautui kahteen osaan, jossa ensimmäisessä osassa kävimme jalkoja läpi dynaamisten venytysten muodossa, joista puhuinkin jo aiemmin. Toisessa osassa taas juoksutiimiläiset kertoivat, mitkä paikat heillä kipeytyvät ja Ville sitten kävi läpi niihin liittyviä huoltotoimenpiteitä, kuten esimerkiksi keskimmäisen pakaralihaksen ja TFL:n avaamista.

Dynaamisten venytysten teho on varsinkin siinä, että lihakset saavat toimia niissä hyvin samalla tavalla kuin itse kestävyysjuoksussa. Miksi venytysten pitäisi olla raastavia, joissa ääriasennossa vietetään aikaa luvattoman paljon, jos niissä asennoissa ei vietetä aikaa juoksussakaan kuin todella lyhyitä hetkiä ja usein vasta silloin kun juostaan todella kovaa? Tämä passivoittaa lihaksia ja altistaa ne pahimmassa tapauksessa myös ylirasituksella ja sitähän ei kukaan halua. Asteittan pidemmälle viety venytys, jossa jalka saa toimia pitkällä liikeradalla vähentää esimerkiksi ylivenyttelyn riskiä. Tarkempaa juttua dynaamisesta venyttelystä on tulossa vielä tämän vuoden puolella, mutta nyt sanottakaan vain se, että niiden teho todella löytyi viimeistään eilen.

Tämän viikon juoksutreeneissä tiimiläisillä on mahdollisuus valita joko 9 kilometrin tasavauhtinen kova harjoitus (+lämpö & palautus) tai sitten avaava harjoitus, jos heillä on aikomus osallistua tulevana viikonloppuna Aktia-Cupiin. Käydään sitten viikonloppuna tarkemmin läpi sitä, miten harjoitukset sujuivat ja mitä ne pitivät sisällään.

1 comment

Kommentoi

Kommentit