Mitä juoksukoululle kuuluu

Hyvää kiitos.

Uusi vuosi ja uudet kujeet – pyh ja pah. Juoksukoulu ei kujeiluun usko vaan spartalaiseen kuriin ja venäläiseen valmennusmetodiikkaan luottava opinahjo jatkaa valitsemallaan linjalla: jos sitä hieman juoksisi. Syksyn aikana niin vetäjillä kuin vedettävillä oli pieniä tai suurempia kremppoja, mutta nyt näyttää hyvälle ja ohjelmallinen harjoittelu on jo päässyt käyntiin. Harjoittelussa ei tämän vuoden puolella ole luvassa uusia poppakonsteja vaan perustana tulevat olemaan jo syksyllä ja alkutalvesta läpikäydyt harjoitukset. Näistä harjoituksista ja niiden muokkauksista olemme luoneet juoksijoille ohjelmat, joita noudattaen maalisuora Tukholman olympiastadionilla tuntuu miellyttävämmälle kuin perinteinen Burger King -ateria ruotsinristeilyllä.

Vauhtia emme vielä tässä vaiheessa kautta hae maksiminopeuksisista treeneistä vaan vauhdit pysyttelevät hivenen maratonvauhtia ripeämpinä, riippuen juoksijan tavoitteesta ja syksyn harjoituskauden eheydestä. Vauhteja ehdimme vielä nostamaan kevään lähestyessä, kun kunto kohoaa ja tiet sulavat. Vaikka vauhti voikin välillä olla harjoituksissa hieman hitaampaa kuin mitä se syyskaudella oli, saatamme maailman tasapainoon lisäämällä harjoittelumääriä. Tämä koskee sekä keskiviikon harjoitusta että viikkomääriä yleisesti. Onneksi maraton on sen verran pitkä matka, että sen ”nautinnolliseen” läpijuoksemiseen joutuu välillä ulkoilemaan mukavuusalueensa ulkopuolella (paitsi juoksuun täysin hurahtaneet onnenpekat). Keskiviikon treenien lisäksi juoksijoiden laatuharjoitteina toimivat lähes viikottaiset mäkitreenit ja pitkät lenkit. Ilahduttavasti pitkien lenkkien yhdessä juoksemista on jo harrastettu, ja emmeköhän me mäkitreenejäkin saa sovitettua yhteen. Pitkissä lenkeissä aika kuluu mukavammin jutustellessa ja mäkitreenissä pieni tsemppi ja vertaistuki ja/tai -paine on pelkästään plussaa. Loput harjoitteet tehdään palauttavina, on sitten kyse juoksusta (pääasiaksi), juoksusta tai pyöräilystä.

SONY DSC

Palautuminen on muutenkin noussut tärkeään rooliin tässä vaiheessa kautta ja näillä leveysasteilla. Ensin mainittuun selitys on luonnollinen: palautuminen on jokaisessa vaiheessa tärkeää, joten se on sitä myös nyt. Leveysasteet asettavat palautumiselle puolestaan tiettyjä spesifejä vaatimuksia juuri nyt: juoksualustat ovat erittäin vaihtelevia, ponnistus lähtee epätasaiselta, liukkaalta tai pettävältä pohjalta. Tämä heijastuu väistämättä lihaksiin. Lihakset joutuvat tekemään hieman ekstratyötä, on sitten kyse alusta pettämisestä askeleen alta tai epätasaisen alustan aiheuttamista väännöistä kropalle. Toisaalta tämä alustan vaihtelevuus on hyvä asia, koska näin juoksukoululaiset pääsevät tutustumaan ja innostumaan keväällä luvassa olevasta maastojuoksusta. Koska palautuminen näyttelee siis näin tärkeää osaa, olemme pyrkineet panostamaan ja painottamaan lihashuollon merkitystä, tapahtuu se sitten venyttelemällä, tukilihaksia vahvistamalla tai hieronnalla. Helsinki Core Trainersin kevään treenit tulevat olemaan valtaosin juuri lihashuoltoon keskittyviä, mutta eiköhän joukkoon mahdu vielä myös 1-2 hieman kovempaa treeniä.

Arctic Sport Addicts juoksutiimi Core Trainersin treeneissä

Nyt on siis juoksukoululle luvassa hieno aika: treenaaminen on käynnistynyt toden teolla ja viikot sekä kilometrit vilisevät silmissä. Tukholma, täältä tullaan!

Kommentoi

Kommentit