Mitä juoksukoululle kuuluu

Hyvää kiitos. Uusi vuosi ja uudet kujeet – pyh ja pah. Juoksukoulu ei kujeiluun usko vaan spartalaiseen kuriin ja venäläiseen valmennusmetodiikkaan luottava opinahjo jatkaa valitsemallaan linjalla: jos sitä hieman juoksisi. Syksyn aikana niin vetäjillä kuin vedettävillä oli pieniä tai suurempia kremppoja, mutta nyt näyttää hyvälle ja ohjelmallinen harjoittelu on jo päässyt käyntiin. Harjoittelussa ei tämän

Lue lisää ›

Juoksutiimillä luvassa 4x15min/3x20min kisavauhtista

Juoksutiimin Yassot menivät sen verran hyvin, että nyt voidaan nostaa hieman panoksia ja siirtyä pidempiin kisavauhtisiin harjoituksiin. Ja muutenkin on hyvä saada hieman parempaa kuvaa juoksijoidemme nykykunnosta ennen kuin alamme pohtimaan treeniohjelmia kevääksi. Tämän viikon treenin ajatuksena on, että teemme pienen lämmittelyn jälkeen joko 4×15 minuutin tai 3×20 minuutin kisavauhtiset pätkät joiden välissä on todella kevyttä

Lue lisää ›

Juoksutiimi testasi kuntonsa ja pääsee tällä viikolla modernin klassikon kimppuun

Kuluvalla viikolla juoksutiimillä oli omien harjoitusten lisäksi mahdollisuus testata oma maksimaalinen tai submaksimaalinen hapenottokykynsä sekä määrittää siinä samalla sykerajansa kuntoon. Testi osui todella hyvään paikkaan, koska pian on aika alkaa rakentamaan jokaiselle henkilökohtaista ohjelmaa Tukholmaan. Koska kaikki eivät päässeet paikalle on tarkoitus järjestää keväällä uusi testi, mutta tällä kertaa juoksumatolla ja maskilla, jotta saamme mitattua

Lue lisää ›

Juoksutiimin taisteli tasavauhtisen treenin kunnialla läpi

Arctic Sport Addictsin juoksutiimin viime viikon treenit keskittyivät tasavauhtiseen harjoitukseen. Syysflunssien ja työkiireiden väsyttämä juoksutiimi taisteli harjoituksen kunnialla läpi ja voimia löytyi hyvin vielä toisten tsemppaamiseenkin. Treeni oli monessa mielessä hyvin opettavainen, koska monet tiimiläiset valittelivat sitä, kuinka vähän he olivat juosseet näitä kovempia harjoituksia. Ja vaikka treeni olikin todella rankka monelle, oli se myös

Lue lisää ›

Juoksutiimi dynaamisten venyttelyiden ja muun kehonhuollon kimpussa

ASA:n juoksutiimi jatkoi eilen harjoitteluaan ja keskiviikon kovien mäkivetojen jälkeen päätimme keskittyä kehonhuoltoon Core Trainersin Villen johdolla. Ennen puolentoista tunnin kehonhuoltosessiota teimme reilun puolen tunnin lämmittelylenkin, jotta lihakset olivat auki dynaamisia venytyksiä ja muuta kehonhuoltoa varten. Kehonhuolto jakautui kahteen osaan, jossa ensimmäisessä osassa kävimme jalkoja läpi dynaamisten venytysten muodossa, joista puhuinkin jo aiemmin. Toisessa osassa

Lue lisää ›

Juoksutiimiltä poistetaan rajoittimet – Luvassa lyhyitä ylämäkivetoja

Juoksutiimi harjoituskäyrä on syksyn aikana osoittautunut mukavasti ylöspäin suuntautuvaksi, ja kapuamista jatkamme tälläkin viikolla. Tähän asti olemme pyrkineet harjoituksissa toppuuttelemaan vauhteja ja hiekottamaan menohaluja, mutta nyt ääni muuttuu ja vanhat valmennusmetodit kaivetaan esiin. Saanen esitellä viikon harjoituksen: lyhyet, voimapainotteiset mäkivedot. Aiemmin käsittelimme mäkitreenejä yleisesti, tässä keskityn vain tämän viikon harjoitukseen. Harjoituksena tulee olemaan alkulämpö +

Lue lisää ›

Juoksutiimillä luvassa yhdistelmäharjoitus

Lumet sulaa ja aurinko paistaa, tästä taitaa vielä tulla oikein mainio takakevät. Juoksutiimi lähtee siis täynnä intoa yhdistelemään aiempia harjoituksiansa. Harjoituksemme koostuu tuttuun tapaan lämmittelystä, pienestä tekniikkaosiosta ja jäähdyttelystä, joiden välissä suoritetaan viikon pääharjoitus.  Harjoituksena tulee olemaan mäkisessä maastossa juostava 5x1600m reippaalla vauhdilla ja minuutin palautuksilla. Harjoitus ei kirjoitusasustaan huolimatta ole täysin perinteinen tonnikutosten intervallitreeni.

Lue lisää ›

Juoksutiimi siirtyy pitkien intervallien pariin

Viime viikolla juoksutiimi intoutui muuttamaan avaavien vetojen harjoituksen nopeusvedoiksi, mikä tuntui juoksutiimiläisiä miellyttävän. Ensi viikolla ohjelmassa olevat pitkät vedot tuskin kokevat moista muodonmuutosta ja syy tälle selviää alta. Harjoituksemme tulee sisältämään normaalisti sekä alkulämmön että palauttelun, noin 15 minuuttia kutakin. Lisäksi ennen vetoja tehdään muutamia tekniikkaharjoituksia. Tämän treenin kohdalla tekniikkaharjoitukset toimivat hyvinä paikkojen avaajina, nyt

Lue lisää ›

Juoksutiimi palaa tekniikkaharjoitteiden pariin ja tutustuu avaaviin sprintteihin

Ensi viikolla juoksukoulussa jatketaan perusasioiden äärellä, juoksutekniikan parantamista. Juoksutiimissä olemme hinkanneet tekniikkaa alusta lähtien ja täytyy todeta, että se on myös tuottanut tulosta, kehitys on ollut huomattavaa. Pitämällä tekniikan mukana koko ajan varmistamme kuitenkin, että kehitys jatkuu ja voimme keskittyä eri asioihin eri kerroilla, kaikkea kun ei voi samanaikaisesti muuttaa, eikä toisaalta ole tarvekaan. Lisäbonuksena

Lue lisää ›

Juoksutiimissä luvassa mäkitreeniä

Mäkijuoksu on juoksun osa-alue, joka jokaisen juoksijan kannattaisi ottaa kiinteäksi ja säännölliseksi osaksi harjoitusohjelmaansa, olipa kyse huippu-urheilijasta  tai ei. Mäkijuoksusta saavutettavat hyödyt ovat niin suuret, että jokaisen juoksijan kannattaisi ottaa vähintään yksi mäkinen lenkki tai mäkijuoksuharjoitus viikko-ohjelmaansa. Useissa kilpailuissa on vähintään yksi pidempi ja rankempi mäki, mihin sinun kannattaa valmistautua. Esimerkiksi Tukholman maratonilla, minne ASA:n

Lue lisää ›