Minkälaisesta harjoittelusta ja muusta ohjelmasta BurnDome-projekti koostuu?

BurnDome-projekti koostuu neljästä osa-alueesta, voimaharjoittelusta, aerobisesta harjoittelusta, ruokavaliosta sekä kehonhuollosta. Seuraavassa lyhyet kuvaukset osa-alueista.

BurnDome projektissa voima- ja toimintaharjoittelun osiossa Domen on tarkoitus treenata kolme tunnin kestävää treeniä viikossa. Kaksi treeneistä hän treenaa Helsinki Core Trainersin ”Bootcamp” -ryhmän mukana. Ryhmä koostuu 30 henkilöstä, joista kerrallaan 4-8 henkilöä treenaa tunnilla crossfit-henkistä toiminnallista harjoittelua. Ryhmä on treenannut yhdessä pari vuotta ja Domekin oli mukana viime kevään aikana. Sen lisäksi Dome treenaa omatoimisesti kerran viikossa hänelle tehdyn ohjelman mukaisesti. Omatoimiset treenit ovat voimapainotteisia.

Ruokavalion suhteen BurnDome -projektissa keskitytään siihen, miten se osaltaan tukee liikkumista ja painonpudotusta sekä kokonaisvaltaista hyvää oloa. Tarkoituksena ei ole laskea jokaista kaloria ja punnita joka ateriaa, vaan keskittyä isoon kuvaan. Näin Domelle toivottavasti muodostuu pidemmän tähtäimen ohjenuora terveelliseen ruokavalioon, eikä vain kolmen kuukauden kiristelyä. Homma starttaa ruokapäiväkirjan pidolla, minkä jälkeen Laura katsoo millaiset ruokailutottumukset Domella on tällä hetkellä ja jatketaan sitten siitä – jos jotain korjattavaa löytyy.

Koska Domen harjoittelu ei voi koostua pelkästään voimaharjoittelusta, on ohjelmassa myös mukana juoksua. Domehan on pelannut pitkään salibandyä ja se tuleekin olemaan osa harjoittelua projektin aikana. Tämän lisäksi Dome käy juoksemassa viikossa yhden ohjatun ja mahdollisesta muutaman muunkin lenkin. Juoksussa keskitytään aerobisen kunnon parantamisen lisäksi juoksutekniikan kehittämiseen eli juoksussakin on kyse enemmän ohjenuorien löytämisestä. Tekniikkatreenien lisäksi Dome tulee treenaamaan esimerkiksi vauhtileikittelyjä, kiihtyviä harjoituksia sekä mäkijuoksuja.

Juoksuharjoittelussa täytyy ottaa huomioon heti ensimmäisestä kerrasta lähtien se, että uudenlainen askeltekniikka voi aiheuttaa ongelmia, minkä sisäänajaminen täytyykin tehdä rauhallisesti. Koska treenijakso on vain kymmenen viikon mittainen, on tärkeämpää saada iskostettua Domelle perusteet, joiden kautta juoksun kehittämistä on helppo jatkaa myös projektin loppumisen jälkeen.

Tuukalle  hieronnassa tärkeintä on olla osallisena heti alusta asti varmistamassa että harjoittelu kulkee käsi kädessä kropan toiminnan kanssa. Harjoitusmäärien sekä intensiteetin lisääminen täytyy tapahtua niin, että keho pysyy mukana kehityksessä. On mielenkiintoista seurata kehitystä heti treenikauden alusta asti ja tarttua mahdollisiin ongelmiin ennen kuin ne vaikuttavat negatiivisesti harjoitteluun. Tarkoituksena on tavata Domen kanssa ensimmäisen viikon aikama ja kartoittaa mahdolliset aikaisemmat ongelmat ja suunnitella säännölliset tapaamiset alkuun kahden viikon välein ja tarvittaessa useammin ns. kuuriluontoisesti.

Kommentoi

Kommentit