Back in business

Kylkiluun murtumasta selvittiin ja pystyn taas treenaamaan melkein täyspainoisesti. Eilen pystyinkin osallistumaan jo Core-trainersin Boot-camppiin. Olipa mahtava fiilis pitkästä aikaa vetää kunnolla.

Kylkiluun murtuman jälkeen pidin ensin 5 päivää kokonaan taukoa urheilemisesta. Ensimmäiset kolme päivää makasin sohvalla ja yritin olla hengittämättä liian syvään. Tajusin painontiputusmatkani jäävän pahasti kesken, ellen rupea oikeasti katsomaan ruokailuani. Rupesin radikaalisti pienentämään annoskokoja ja välttämään iltasyöpöttelyä. Jos en ollut treenannut päivän aikana, tein illalliseksi ainoastaan pienen terveyssekoituksen: 250 grammaa rahkaa, 100 grammaa pähkinöitä ja rusinoita ja päälle maun mukaan pakastemarjoja. Iltapalaksi pari mandariinia ja pari palaa juustoa. Kun söi tukevan lounaan ja päivän aikana nälkään vähän pähkinöitä, niin tämä oli ihan riittävä määrä löhöämispäivinä. Paino tippui tasaisesti vaikka en tehnyt mitään.

Ensimmäisen kolmen päivän jälkeen rupesin tekemään pitkiä kävelyjä. Seurasaareen, keskustaan, jään päällä kaunista ilmaa ihaillen. Jatkoin myös kävelyä töihin ja takaisin. Päivässä tuli helposti käveltyä 1,5 tuntia.  Kun pahin kipu lakkasi aloimme lääkärin ohjeiden mukaan vetää kuntopyörää.  ASA:n Joonas veti pari kevyttä 75 minuutin spinning-tuntia. Periaatteessa ohjelmani oli kahden viikon ajan spinning-pyörää ja pientä juoksua. Olen juossut sipsutellen, jolloin kylki ei saa isoa tärähdystä. Vaikka itse juoksussa ei sen takia ole oikein haastetta, niin hyvä eeppinen musiikki ja kauniit Töölönlahden maisemat tuovat siihen omaa fiilistä. Musiikki onkin juoksussa hyvin tärkeää. Itse en kuuntele mitään sporttijumputusta, vaan rauhallista, elokuvallista musiikkia, joka herättää tarinoita päässä.

Onneksi murtuma ei ole iso, koska Helsingin Urheiluhierojien Tuukka tutki kylkeä hieroen ja painellen, eikä kipu ollut kovinkaan suuri. Murtumanhoitoviikkojen aikana pyöräilin 2 kertaa viikossa ja juoksin 2 kertaa viikossa n. 50-60 minuuttia kevyttä sipsuttelua. Siihen päälle töihin kävelyt 4-5 kertaa viikossa. Kun treeni oli täten aerobista, niin paino tippui kohisten. Näin on menty siis treeniviikot 7, 8 ja 9.

Tumpin eka Bootcamp -treeni oli myös mieluinen. Ensin pelikorteilla arvottiin lämmittelyliikkeitä: Syväkyykkyjä, burbeeseja, punnerruksia ja linkkareita. Sen jälkeen vedettiin 30 minuuttia erilaisia liikesarjoja, jotka sisälsivät kahvakuulaliikkeitä, kiipeilyä, ylämäkijuoksua, vatsoja, punnerruksia, tankoliikkeitä, soutua ja hyppyjä. Näitä liikkeitä piti tehdä parin kanssa 50 toistoa tai 500 metriä(Soutu&Juoksu) per liikesarja. Eniten liikesarjoja tekemättä jättänyt pari hävisi. Mahtava treeni! Toistojen määrä oli itselleni juuri sopiva, jolloin pitkästä aikaa rasitettavat paikat eivät menneet jumiin.  Kun vielä liikesarjojen järjestyksen sai valita itse, niin jätimme tekemättä ne sarjat, jotka olisivat olleet mahdollisesti kyljelleni liian rasittavia. Mm. Toes to bar, eli jalkojen nostaminen leuanvetotankoon olisi tällä kyljellä mahdoton. Se jäikin kokematta.

Eli viimeinen treeniviikko menossa. Tällä viikolla on vielä Ideal Fitin Inbody testi, missä mitataan tämän 10 viikon treeniseurantajakson onnistuminen ja lauantaina on Goexpo -messut. Siellä on tarkoitus kello 15 lähteä Joonaksen kanssa juoksemaan messuryhmän kanssa. Julkista häpeää ja nöyryytystä siis edessä, kun katson muiden takaraivoja, kunnes ne häviävät horisonttiin.

Kommentoi

Kommentit