”Ahmatti”

Olemme Arctic Sports Addictsin Lauran kanssa käyty läpi hieman syömisiä ja juomisia. Pidin kaksi seurantaviikkoa ja valitsin näiksi arkityöviikkoja, jotka eivät sisällä elokuvafestivaaleja. Festivaaliviikot ovat mahdottomia eikä niiden ruoka- ja juoma-aikatauluihin oikein pysty vaikuttamaan. Palaverit ja tapaamiset heittelehtivät niin paljon.

Ohessa exelit viikoista.

1. viikko

Dome Karukoski Dome Karukoski

2. viikko

Dome Karukoski

 

Dome Karukoski

En ole merkannut näihin teen juontia enkä vesilaseja. Kun olin ehkä 4v tykkäsin, juoda kahvia maidolla. Sen jälkeen musta tuli yhtäkkiä tee-ihminen. Varmaan sen takia, että äitinikin on. Juon  pahimmillaan 15 kuppia teetä päivässä. Normaalipäivä on varmaan sellainen 10 kuppia. Ja nimenomaan mustaa teetä hunajan ja maidon kanssa.

Heikkouteni. Addiktioni. Meillä jokaisella on se yksi.

Lauran ensimmäinen ohje olikin, että teenjuonnit pitäisi saada vaihdettua veteen. Joka päivä pitäisi juoda 2,5 litraa vettä ja treenatessa tietenkin enemmän. Kivennäisvesi ei ole korvike, vain the real thing, josta Afrikassa on pulaa, kelpuutetaan.  Juju on juoda puoli litraa heti aamulla tyhjään vatsaan. Se antaa täydemmän vatsan tunteen ja edesauttaa heti aineenvaihdunnan syntymistä. Kahden tarkkailuviikon välillä pystyin vähentämään teenjuontia 50% ja lisäämään vedenjuontia ainakin sen verran.

Mulla on ollut yksi terveellinenkin  tapa. Teen aamupalaksi smoothien käyttäen maustamatonta jugurttia, maitoa, hedelmiä ja marjoja. Erilaisia raikastavia makuja joka aamu. Yleisestikin ottaen ruokavalioni oli jo ”tiedostavan hyvää”, mutta Laura pyysi tekemään muutamia muutoksia. Mm. Smoothiessa vaihtamaan maustamattoman jugurtin rahkaan. Rahka toimii erinomaisena välipalanakin, kun juoksee palavereista toiseen.

Dome karukoski

Ruokailujen ja välipalojen välit pitäisi saada 3 tuntiin, kun pahimmillaan ruokailuissani voi olla 5 tunnin välit.

Perusohje oli: Lisää rahkaa, raejuustoa, pähkinöitä ja siemeniä. Laura oli tosin huolissani mun kuitujen saannista. En nimittäin hirveästi syö leipää. Kuituja tosin olen saanut hedelmistä, kasviksista ja marjoistakin. Haasteellinen on tietenkin pastan valinta. Vaalea pasta olisi juoksun kannalta hyvää polttoainetta, kun taas tumma vie nälän tunnetta pois.

Toinen pieni muutos on ravintolaillan jälkeinen grillillä pysähtyminen. Kuka meistä ei rakasta sitä rasvan hajua, humalaisuuden ja jonossa kohtaamisen tunnetta? Lauran vinkki oli, että jos tietää menevänsä juhlimaan, niin valmistaisi hyvää ruokaa kotiin odottamaan. Hieman terveellisempää yömättöä siis.

Mutta silti yksi suurimpia ongelmiani lienee annoskoot. Olen ahmatti ja hedonisti. Sen sijaan, että söisin 0,75 lautasellista, mätän sen 2 lautasta nassuuni ja nopeasti. Kuin olisi vankilassa ja pelkäisin, että joku vie ruokani. Tämä ei ole korjaantunut hirveästi, vaikka olenkin ruvennut napostelemaan Lauran ohjeistamia välipaloja.

dome karukoski

Dome Karukoski

Jos haluaa oikeasti pienentää vatsan seutua, pitää alkaa kontrolloimaan annoskokoja. Ravintolisiin ja dieettimixein Laura ei hirveästi perusta. Niissä on kaikenlaista ylimääräistä.

Kiinnostavaa tässä prosessissa onkin oman kurin kehittäminen. En tupakoi, mutta voin kuvitella kuinka vaikeaa sen lopettaminen on. Ja varmasti yksi olennaisemmista asioista on sen itsekurin kehittäminen. Kun luo itselleen kuria, elämä tuntuu rajoitetummalta. Tosin elämä on varmaan rajoitetumpaa, kun olet ylipainoinen tai sairas. Suhtautuminen kuriin pitäisi siis olla helppoa. Ruokakurin pitäminen olisi varmaan helppoa, jos joku laittaisi aina eteeni sen yhden annoksen: Tämän saat syödä nyt.

Niin kuin lapsena.

Dome Karukoski

Tule apuun Äiti!

Kommentoi

Kommentit