Zombit eivät laske lampaita

  1. Nuku tarpeeksi
  2. Syö oikein
  3. Palaudu
  4. Vahvistu
  5. Nauti

Listaus on syyskuun Runner’s World lehdestä: ”Asioita, joita juoksijoiden tulee tehdä”.

Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä. Tuhisijoita ja sitten niitä toisia. Kutsun heitä Zombeiksi, sillä he näyttävät melko usein semmoisilta. He ovat autopilotilla nollat taulussa ja kaikki yksinkertaiset puuhat tuntuvat heistä joskus ydinfysiikalta. Zombit ärsyyntyvät yleensä tuhisijoista. Tuhisijoiden elämä tuntuu niin huolettomalta. He laittavat päänsä tyynyyn ja 30 sekunnin päästä alkaa tuhina. Zombit jäävät tuntikausiksi kiemurtelemaan tuhisijoiden viereen ja ahdistuvat. Seuraavana aamuna Zombien maailma näyttää kummalliselta lasittuineiden punaisten silmien läpi.

En tiedä kuinka moni on samaa mieltä, mutta tuolta minusta tuntuu. Nukkuminen jahtaa minua. Sitä on kaikkialla, myös syyskuun Runner’s World lehdessä. Onhan se melko tärkeä ja kiva asia. Itse huomaan kuitenkin vihaavani nukkumista melko usein. Silloin pyörin turhautuneena vällyjen välissä useita tunteja. Näin kävi viikko sitten maanantaina, jolloin nukuin lopulta kaksi tuntia. Seuraavana päivänä minulla oli ne punaiset silmät ja syke pienen hölkkähetken jälkeen ainakin 300. Mikään ei onnistunut ja tunneskaala meni vuoristorataa kärttyisästä peikosta hulluun hihittelijään. Tuhisijat ympärillä ottavat usein asiakseen kommentoida ”Nukkuminen on tärkeää, sun pitäis nukkua enemmän”. Heidän ei tarvitsisi. Elävät Kuolleet ovat kyllä huomanneet, kuinka tärkeää se nukkuminen on.

Olen tsempannut nukkumisen kanssa kauan. Uniongelmat menivät joskus niin pitkälle, että pelkäsin omaa sänkyäni. Yritin joka päivä pysyä kaukana makuuhuoneesta niin kauan, kuin mahdollista, koska sänky kummitteli siellä. Tiesin, että sänkyyn meno tarkoitti monen tunnin pyörimistä ja lopulta ahdistusta. Pelkohan ei tietenkään helpottanut nukahtamista. Makoilin sohvilla, vierashuoneen sängyssä, isoveikkani tyhjissä sängyissä ja faijan työhuoneessa siinä toivossa, ettei sängyn pelko estäisi nukahtamista. Joskus kokeilin aulan lattiaa, koska siellä oli paksu matto. Menin lattialle makoilemaan ja ajattelin, että nukahtaisin ns. vahingossa, huomaamatta. Toki kotona ihmeteltiin ja koitettiin neuvoa. Silloin tällöin, kun joku tuhisija erehtyy sanomaan Laske lampaita minulla kiristyy takahampaat ja nousee niskakarvat pystyyn. Niin hyvin tuo äidin heittämä neuvo aikoinaan toimi.

Lampaiden laskemisen lisäksi ärsyynnyn myös seuraavista neuvoista Lue jotain tylsää kirjaa, Rauhoitu, Älä ajattele mitään, Ajattele koiranpentuja, Mieti mitä aiot tehdä seuraavana päivänä.

 

En aio neuvoa, mutta olen löytänyt muutaman yksinkertaisen asian jotka auttavat minua:

  • Kuntoile säännöllisesti niin pääset eroon ahdistuksesta ja pelkotiloista
  • Älä katsele iltaisin näyttöjä, joista tulee sinistä valoa. Valo estää melatoniinin tuotannon, mm f.lux-ohjelma poistaa sinisen valon koneen näytöltä
  • Jos joku asia pyörii mielessä, kirjoita se mailiin
  • Tee samat iltarutiinit joka ilta
  • Nappaa melatoniini tuntia ennen nukkumaan menoa
  • Meditoi, laula, kiitä henkiä päivästä tee mitä tahansa, jotta rauhoitut
  • Aikaisin nukkumaan! Äidin neuvot siitä, että alkuyön tunnit ovat tärkeämpiä kuin aamuyön pitää paikkaansa
  • Pimennä makuhuoneesi. Makuuhuoneessa pitäisi olla niin pimeää, ettet näe omaa kättäsi. Ei herätyskellon valoja eikä katuvaloja. Jos et onnistu tässä käytä uninaamiota!
  • Korvatulpat!!  Vieressä olevaa tuhisijaa ja turvallisuuden tunnetta varten
  • Käytä yösukkia! Sukka parantaa levottoman tassun
  • Halaa! Joskus kaverin halaamisesta saatu lämpö ja rauhallisuus on paras unilääke
Zombi on sitten erittäin huono halaamaan ja rauhoittelemaan toista Zombia, koska häntä ahdistaa se oma nukkuminen. Zombin paras petikaveri on tuhisija.

Melatoniinista ollaan montaa mieltä. Itse olen huomannut, että se auttaa. Kyseessä on ns. pimeä hormoni, jota kroppa tuottaa itse. Melatoniinin tuotanto lisääntyy pimeässä ja vähenee aamun tullen. Myös stressi vähentää melatoniinin tuotantoa. Purkki-melatoniineissä on eroja, joten sopiva sortti kannattaa löytää. Nappeja saa Suomessa reseptillä, mutta jenkeistä marketin hyllyltä.

En ole varmaankaan kokeillut kaikkea ja esimerkiksi hypnoosi voisi olla hauska testi. En myöskään ole koskaan ollut missään suurissa unitutkimuksissa. Aihe kuitenkin kiinnostaa ja jää luultavasti kummittelemaan koko iäksi. Jonkin verran keskustelua aiheesta on Puhdasruoka.fi forumilla. Tuolta löytyy mm pari videota, joissa puhutaan nukkumisen synkkaamisesta auringon mukaan ja siitä kuinka yövuoroläisten pitäisi äkkiä hankkia uusi duuni.

Kiitos tästä, tuhistaan paremmin ensi yönä!

2 comments

Kommentoi

Kommentit