Triathlonkuntoa hiihtoladulta

Suomen talvi saattaa joskus tuntua kesälajien harrastajan mielestä aika pitkältä. Lumisessa talvessa on kuitenkin se hyvä puoli, että triathlonharjoitteluun saa vaihtelua hakemalla hapenottokykyä hiihtoladulta. Hiihdossa niveliin ei kohdistu iskuja, joten pitkistäkin hiihtolenkeistä on mahdollista palautua nopeasti. Perinteinen hiihto ja luisteluhiihto kuormittavat hieman eri lihaksia. Lajinomaisemman kuormituksen näkökulmasta juoksijoille suositellaan yleensä perinteistä hiihtoa ja pyöräilijöillle luisteluhiihtoa. Triathlonistille sopivat siis molemmat hiihtotavat. Hiihtäessä myös käsivarsien ja hartioiden lihakset osallistuvat työhön ja triathlonin uintiosuutta ajatellen se on hyvä asia.

Hiihto on tekniikkalaji, mutta en kyllä muista koskaan saaneeni opetusta hiihtotekniikkaan. Minun muistikuvieni mukaan koulun hiihtotunneilla vaan hiihdettiin, eikä tekniikkaan keskitytty missään vaiheessa. Niinpä koin triathlonkoulun hiihtoharjoituksen Paloheinän laduilla erittäin hyödylliseksi. Training First triathlonkoulun valmentaja Janne on hiihdonopettaja, joten tarjolla oli erittäin hyviä vinkkejä perinteisen hiihdon tekniikkaan. Hiihtopätkien välissä pysähdyttiin harjoittemaan eri tekniikoita. Janne antoi tekniikkaopastusta aina yhteen tekniikkaan kerrallaan, jonka jälkeen me hiihdimme lyhyttä, edestakaista matkaa kyseisellä tekniikalla ja saimme kukin ohjeita oman suorituksen korjaamiseen. Välillä taas hiihdettiin vähän eteenpäin ennen kuin pysähdyttiin seuraavan tekniikan pariin. Kun sekä vuorohiihtoa, tasatyöntöä että yksipotkuista tasatyöntöä oli harjoiteltu, päästiin harjoittelemaan mäkien nousemista ja laskuasentoa. Itse koin erityisesti vuorohiihdon potkuun saamani ohjeet todella hyödyllisiksi. Ja ohjeet sauvojen käsihihnojen säätämiseksi. Sen verran vähäistä on tuo hiihtovälinetietous, että käsihihnat olivat aivan liian väljät.

Taloudellinen hiihtotekniikka tekee hiihdosta huomattavasti miellyttävämpää, mutta on erityisen tärkeä, jos hiihtäen haluaa tehdä pitkiä peruskestävyyslenkkejä. Koska hiihdossa työskentelee sekä jalat että ylävartalo, syke nousee helposti varsinkin tottumattomalla hiihtäjällä. Hyvän tekniikan myötä hiihto kuitenkin muuttuu kevyemmäksi ja sykkeen voi pitää myös peruskestävyysalueella ilman, että hiihdon rytmi ja rentous katoaa. Kannattaa siis panostaa tekniikan hiomiseen myös hiihdossa.

Kommentoi

Kommentit