Rahka…yksi ravitsemuksen peruspilareista?

Täytyy kyllä myöntää, että minun ruokavaliossani se on näin vuosia ollut ja tulee varmaan pitkään ellei aina olemaankin.  Jotenkin uskoisin, etten elä tämä asian kanssa yksin?! Mutta voi olla, että olen alla olevan ongelmani kanssa yksin. Vai olenko?

Rahka on erinomainen proteiinin lähde. Lähestulkoon kaikissa maustamattomissa Ehrmannin, Valion, Rainbown, X-tran, Milbona ja muiden rahkoissa kahdessa ja puolessa desilitrassa on proteiinia 20 grammasta 25 grammaan, joka on monelle meistä jo aika suuri lohkaisu päivittäisestä proteiinin tarpeesta. Rasvan määrä edellä mainituissa tuotteissa kuitenkin vaihtelee suuresti. Esimerkiksi Rainbown rahkassa on kannet väritykseltään samalla lailla kun maidoissa, eli punainen on rasvaisin, sininen on kevyt ja vaaleansininen on rasvaton. Itse olen rahka-addictina kerinyt kokeilemaan kaikkia. =)

Ongelmana onkin minulla maustamisen yksitoikkoisuus. Kun joskus vuosia vuosia sitten opettelin syömään rahkoja aloitin syömisen tuunaamalla rahkan mustikkakeitolla. Jossain vaiheessa siirryin myös muihinkin mehukeittoihin ja niihin kyllästyttyäni opin syömään rahkani naturallina. Näin jatkuikin sitten vuositolkulla. Nyt olen taas vuoden päivät syönyt rahkani banaanilla, ananaksella, mangolla ja muutamalla ruokalusikalla ananasmehua. Tämä on edelleen aivan täydellinen yhdistelmä minulle, mutta joskus sitä vaan kaipaa vaihtelua niin kun monessa muussakin asiassa elämässä. Haluan siis ehdottomasti syödä maustamatonta rahkaa ja maustaa ne sitten jollain muulla kun lisäaineilla ja plussaa on se että voisin vahingossa saada myös muita tarvittavia ravintoaineita kuten esimerkiksi kuituja ja vitamiineja.

Juttelin aiheesta yhden ystäväni kanssa ja hän kertoi laittavansa tehosekoittimeen rahkan, vähän maitoa ja luumuja. Maitoa siksi, ettei koostumus olisi niin tönkkö eli samasta syytä kun minä laitan suosikkiini hieman ananasmehua. No, olihan tätä sitten pakko kokeilla ja toimihan se! Kuivatut luumut pitävät sisällään paljon sokereita, mutta 5-6 kpl riitti aivan mainiosti tuomaan tarvittavasti makua. Käytin tähän Sunsweetin kivettömiä luumuja, mutta jotenkin vain yhdistän luumurahkan jouluun ja se ei näin kesällä oikein….toimi. No, mutta on tämä hyvä vaihtoehto tulevaisuudessa.

Nyt kesällä olen käyttänyt hyödykseni kotimaisia mansikoita ja pensasmustikoita. Ainut, että näillä saa rahkan hinnan kohoamaan nopeasti pilviin. Yhden annoksen hinta voi nopeasti kivuta neljään euroon. Sitä kutsutaan silloin luksusrahkaksi =)

Minkälaisia rahka tuunauksia teidän tulee tehdyksi? Auttakaa muita lukijoita tai ainakin minua jos olen tässä asiassa joukon ainut. Hyviä vinkkejä voi laittaa reply-kenttään.

 

Terkuin,

Milla

Ravinto- ja kuntosalivalmentaja Tmi 2Move

www.2move.fi, https://www.facebook.com/2Move.fi

19 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Olen siitä onnellisessa asemassa että koko kesän ajan olen saanut vanhempieni pensaista ilmaiseksi ja lähes rajattomasti tuoreita vadelmia, mansikoita, herukoita ja karviaisia. Kesän ajan olen syönyt rahkani lähes täysin näillä. Nyt marjakausi alkaa olla ohi, joten täytyy siirtyä taas hedelmiin. Banaani on ihan perus, lisäksi kiivi, viinirypäleet, nektariinit, ananas ja tietysti pakastemarjat toimivat rahkassa. En kaipaa rahkaani sen kummempia lisukkeita, tuoreet paloitellut hedelmät rahkassa maistuu hyvin ja eri hedelmistä saa riittävästi vaihtelua. Satunnaisesti heitän sekaan myös pähkinöitä ja/tai hiukan juoksevaa hunajaa.

  2. Noilla S-ryhmän rahkoilla sinisellä ja vaaleansinisellä ei ole muuten isoa eroa rasvan suhteen(ero taitaa olla 0.2g/100g vaaleansinisen hyväksi), vaan tuo vaaleansininen on vähemmällä laktoosilla varustettu kuin tummansininen. Mutta itse asiaan: itse olen heittänyt rahkan sekaan mysliä ja maitoa, saapahan samalla kuitua ja kalsiumia (maitoa tulee juotua turhan vähän luuston kannalta). Välillä mysliä vähemmän ja sekaan marjoja. Hankintalistalla olisi tehosekoitin, jotta pääsisi tekemään rahkasta jotain juotavia juttuja. Mysli ei ole kyllä vähäsokerisimmasta päästä, mutta ihan paljaaltaan rahkaa ei pysty kyllä vetämään millään.

    • Erinomainen täsmennys, kiitos 🙂 Itse olen myös tehnyt jossain vaiheessa paljonkin smoothieita ohjeella: Puolikas rahka, 15 g protskujauhetta 1 desiin vettä/maitoa, puolikas banaani, pakasteesta marjoja (puolukka, mustikka, muutama iso mansikka) ja ruokalusikallinen ruislesettä. Aivan mahtava palautusjuoma!

  3. Rahka on jokapäiväinen elintarvikkeeni ja herkkuni! Itse maustan rahkani myös hyvin usein ananaksella mutta viime aikojen suosikiksi on noussut rahka kiivipaloilla ja pakastemansikoilla höystettynä ja viimeisin kokeiluni on rahkaa pakastemustaherukoiden ja omenapalojen kera. Toimii, molemmat! 🙂 Nuo pakastemarjat on tietty parempia sulaneina, ei jäisinä..

  4. Olen samaa mieltä aikaisempien kommenttien kirjoittajien kanssa; kaikki marjat ja hedelmät toimivat rahkan seurana. Tällä hetkellä suosikkeinani toimivat omenanpalat ja kaneli tai juuri sopiviksi kypsyneet puolukat. Herkkurahkaani puolestaan lisään mantelirouhetta ja hieman hunajaa.

  5. Aivan mahtavia uusia vinkkejä! Kiitos kaikista kommenteista ja toivottavasti näistä oli apua muillekkin kuin vain minulle 🙂

  6. Maitorahka, mansikat (soseeks haarukalla), soijalesitiinirakeet ja KANELI.

    Tota luumurahkaa täytyy kokeilla, kun joulukin lähestyy 😉

  7. Itse tykkään Ehrmannista, se ei ole niin kökkötönkköä kuin monet muut. Kotiin tehariin ostan Lidlin Milbona-rahkaa. Jos tekee mieli smoothien niin mulla on tapana pilkkoa pakkaseen tuoretta ananasta ja omenaa tätä mielitekoa varten. (Päärynä ei toimi ja kiiville totesin olevani allerginen..) Jäiset marjat ja/tai banaani toimii tietty myös. Rahka, jäinen omppu, kaneli+tilkka maitoa=avot! Mutta, jos oon liikenteessä, ostan ehrmannia purkin ja purkin lasten pilttiä, yleensä mangoa. Piltit eivät sisällä säilöntä- tai lisäaineita.

  8. Omppufanina suosin kyytipoikana itsetehtyä omenasosetta – helppoa, nopeaa ja herkkua! Säilyvyyden takia sokeri on aika välttämätön, mutta välttyypä kaikilta lisä- ja säilöntäaineilta ja sosetta voi näin tehdä ison satsin kerralla talteen. Omenat kattilaan vesitilkan kanssa, keitetään pehmeäksi, surautetaan sauvasekoittimella sileäksi ja lisätään sokeri. Avot!

  9. Aivan mahtava yhdistelmä on rahka ja soijalesitiinirakeet. Pari ruokalusikallista rahkan sekaan ja jääkaappiin vartiksi. Sekoitus ja kermalta maistuva herkku on valmis!

  10. Suosittelen kokeilemaan steviaa. Muuttaa ”kitkerän” halpisrahkan herkkurahkaksi, eikä välttämättä muuta maustetta tarvitsekaan. Kaloriton makeutus. Luontaistuotekaupan hintoja halvemmalla saa esim iherbistä tilaamalla.

  11. Kuohukermaa ja mansikkahilloa; terveellistä, halpaa ja todella hyvää! Teelusikka molempia riittää.

  12. Helppo ja hyvä (eikä lisäaineita) yhdistelmä on vauvojen piltti/bona tmv. hedelmä/marjasoseet! Toimii, ja koska niiden koostumus on hieman ”vetinen”, tekee se rahkasta helpommin lusikoitavaa.

  13. Laitan Rainbown sinistä ja punaista sekaisin ja maustan appelsiinilla. Sen olen kokenut toimivaksi seokseksi. Rahkassa itsessään on tällöin vähän enemmän makua kuin sinisessä, mutta vähemmän rasvaa kuin pelkässä kermarahkassa. Appelsiini tai muut miedommat sitrushedelmät taas toimii mausteena sekä makunsa että vitamiinipitoisuutensa takia. Pieni kirpeys tuo hyvää vastapainoa rahkan neutraalille maulle. Toinen hyvä vaihtoehto on punaviinimarjojen ja mustaherukoiden sekoitus.

  14. Minä heitän usein blenderiin rahkapurkin, avokadon ,pätkän kurkkua ja maustan vielä sitruunamehulla ja inkiväärillä. Jotta tulee hyvää ja avokadossahan on paljon hyviä rasvoja. Niin ja joko vettä tai maitoa perään, jos haluaa juotavan panoksen.