Pohjoismaiset ja kansalliset ravitsemussuositukset uudistuvat vuonna 2012!

5. kesäkuuta Islannissa Reykjavikissa esiteltiin luonnos uusista ravitsemussuosituksista, jotka ovat parhaillaan uudistustyön alla. Edellisen kerran ravitsemussuosituksia uudistettiin vuonna 2004 ja niitä päivitetään yleensä noin joka kahdeksas vuosi. Suomalaisten ravitsemussuositusten päivittämistyö aloitetaan heti kun pohjoismaiset ravitsemussuositukset ovat saatu valmiiksi. Ravitsemussuositusluonnos on julkisesti kommentoitavana syksyllä 2012 ja valmis se on julkaistavaksi talvella 2012. Suomaisten omaa ravitsemussuositusta pääsemme siis ihmettelemään alkuvuodesta 2013.

2012 julkaistava ravintosuositus eroaa aikaisemmin julkaistuista suosituksista siten, että nyt tehdään tavallista tarkempi arviointi sellaisista ravitsemustekijöistä, joista on tullut tänä aikana uutta tutkimustietoa ja jotka ovat meille pohjoismaalaisille terveyden kannalta tärkeitä. Ravintosuosituksissa näitä ovat viime vuosina kovasti pinnalla olleet hiilihydraatit, proteiinit, alkoholi, D-vitamiini, kalsium, jodi, rauta ja folaatti. Tarkastelussa on myös lasten, ylipainoisten sekä raskaana olevien ja imettävien ravitsemus ja vaihtoehtoruokavaliot. Jokaiselle ravintoaineelle on projektissa nimetty kyseisiin ravintoaineisiin perehtyneet asiantuntijat.

Suomalaisten ravitsemus on vuosien saatossa kääntynyt parempaan suuntaan. Positiivisena näkyy etenkin kasvisten, hedelmien, marjojen ja ruisleivän lisääntynyt käyttö. Suomalaisten ruokavalioon kuuluu myös yhä enemmässä määrin vähärasvaiset ja rasvattomat maitovalmisteet, kasviöljyt ja pehmeät kasvirasvalevitteet, sekä suolaa käytetään vähemmän kuin ennen.  Kuitenkin myös negatiivisia asioita on tullut vuosien saatossa ruokavalioomme ja näitä ovat makeisten käytön lisääntyminen, makeiden ja happamien juomien sekä erityisesti alkoholijuomien kulutuksen lisääntyminen.

Ravitsemusalaa jo jonkin aikaa seuranneena olen kuitenkin iloisesti yllättynyt kuinka viime vuosina ihmisten lisääntynyt kiinnostus omaa ruokavaliota kohtaan on kasvanut. Tämä näkyy kaikenlaisina erilaisina ”ravitsemustrendeinä” kuten karppaus, protaus, itämerendieetti ynnä muut vastaavat. Ihmiset kokeilevat lähes mitä vain laihtuakseen tai voidakseen paremmin. Itse en kannata dieettejä vaan perus hyviä elämäntapoja, jolloin dieetille ei tarvitse ruveta. Vannon lautasmallin nimeen =) Hyvänä tässä näen kuitenkin sen, että ihmisiä on selkeästi alkanut kiinnostamaan oma hyvinvointi ja oikeanlainen ravitsemus, vaikka keinot eivät aina ole välttämättä parhaat mahdolliset. Olen huomioinut omassa Ravintovalmentajan elämässänikin sen, että yhä useammin keskustelut kanssani kääntyvät ruokaan ja ravitsemukseen, mutta se on ihan ok. Aiheeseen päästyäni minusta huokuu innostus ja joskus toivoisin ihmisten sanovan, että lopeta jo! Mutta minkäs teet, tämä on minun intohimoni.

Ravitsemus suosituksiin palataan heti kun luonnos julkaistaan syksyllä ja tarkemmin talvella 2012 kun uudet suositukset virallisesti ilmestyvät. Sitä ennen kuitenkin nautitaan kesästä!

Milla

Ravintovalmentaja

Tmi 2Move

milla@2move.fi

Lähteet:

www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi / www.slv.se/en-gb/Startpage-NNR / www.iltalehti.fi/ruoka/

Kuvat:  www.fazer.fi

1 comment

Kommentoi

Kommentit

  1. painovirhe paholainen 🙂
    ”Suomaisten omaa ravitsemussuositusta pääsemme siis ihmettelemään alku vuodesta 2012”
    -> 2013