Natural Bootcamp –Energiaa koko päiväksi!

Aamujumppaa klo. 6.30 ja siitä se sitten lähti…

Noin kuukausi sitten ihmettelin kollegani energistä olemusta. Ei niin, että hän olisi aina yleensä niin apaattinen aamuisin, mutta puoli yhdeksän aikaan aamulla kun muut vielä vääntäytyivät toimistolle ja murisevalla äänellä saivat juuri ja juuri sanotuksi hyvää huomenta, hän puhkui intoa ja tarmoa kuinka lähteä nyt ”asiakkaisiin” ja aikoo neuvotella niin maan pirun hyvät sopimukset. No, ei ehkä juuri näillä sanoilla, mutta sellainen kuva minulle jäi.  Mitä oli tapahtunut?

Kollegani kertoi minulle, että oli aloittanut käymään tällaisella Natural Bootcampillä, josta itse asiassa toinen kollegamme oli hänelle kertonut. Juttelin ja haastattelin häntä hetken ja muutaman minuutin kuluttua menin omalle koneelle ja kirjoitin hakukoneeseen ”Natural Bootcamp”.

Natural Bootcamp on perustettu 2008 ja perustuu aamulla tehtäviin harjoituksiin. Tarkoituksena ei ole rääkätä kroppaa heti aamusta vaan sopivasti herätellä se uuteen päivään. Sain tilaisuuden osallistua bootcampille kokonaiseksi viikoksi, mutta pääsin töiden puitteissa osallistumaan vain kolmena päivänä. Harjoitukset alkoivat joka aamu ”kukon laulun aikaan” klo. 6.30 Hakaniemen Happy Soulissa. Kyllä, luitte aivan oikein klo.6.30!!! Joskus saatan herätä siihen aikaan, mutta nyt piti olla siihen aikaan jo jumppavermeet niskassa valmiina aamun avaukseen. Ja en siis asu ihan Hakaniemen lähellä. Jollain ilveellä kuitenkin sain sinne itseni revityksi ja täytyy kyllä sanoa, että se oli joka minuutin arvoista.

Natural Bootcampin valmentajan Jukka Harjun mukaan

tärkein asia mihin keskitymme on energisyys ja terveys. Valmennuksesta saa energiaa, vireyttä, hyvää oloa omaan elämään ja töihin. Me emme rääkkää kehoa, ohjaaja ei huuda vaan treenaamme omaa kehoa kuunnellen, omalla tahdilla edeten. Yksi systeemimme ideoista on optimoida palautumista. Monien työ on hektistä ja psyykkisesti stressaavaa. Jos tämän lisäksi stressaa vielä kehoa liian rankalla liikunnalla ja liian vähällä huollolla, sekä yksipuolisella ravinnolla saattaa ajautua ylirasitukseen.

-Jukka Harju

Jukka pitääkin treenin ohessa aina pientä luentoa miksi harjoitusta tehdään ja mihin se vaikuttaa. Ravitsemusta ja sen vaikutuksesta elimistöön käydään myös paljon läpi. Jo näinä kolmena päivänä sain kuulla niin uusia asioita ja jo tiedossa olevia asioita, mutta jotka on hyvä palauttaa mieleen aina silloin tällöin.

Treeneissä keskitytään hengittämiseen ja happeen, ravitsemukseen, liikkuvuuteen, ketteryyteen sekä monipuoliseen ja luonnolliseen toiminnallisuuteen. Tuntien rakenne koostuu pääasiassa pitkästä alkulämmittelystä, itse treenistä (jonka rankkuuden voi itse säädellä itselleen sopivaksi) ja pitkästä loppulämmittelystä. Mikään treenipäivistä ei ole täysin samanlainen.

Me teemme pääasiassa liikkeitä, joilla on käyttötarkoitus ja pohja luonnossa, kuten nostamisessa, heittämisessä, vetämisessä, kamppailussa tai tanssissa.

-Jukka Harju

Vaikka treenin alkulämmittely ja loppulämmittelyt on pitkiä ja koko harjoituksen aikana käytetään useita minuutteja venyttelyihin ja foamrollerilla kehon läpikäymiseen oli kulutukseni ensimmäisellä ja toisella kerralla reilusti yli 300 kaloria. Kolmatta kertaa en enää mitannut.

Halusin saada mielipiteen Natural Bootcampistä myös joltain muulta treenaajalta. Löysin joukosta Sinikan, joka on harjoitellut Jukan johdolla jo toukokuusta 2009 saakka. Tällöin Sinikka oli omien sanojensa mukaan rapakunnossa. Sinikka on kohta 60-vuotias, joka kertoo siitä, että bootcamp sopii kaiken ikäisille, sukupuoleen katsomatta. Sinikka oli kokeillut ennen bootcampin aloittamista kaikkea mahdollista, mitä nyt vain liikuntapuolella oli tarjolla.

Silloin kuntosalien jumppaohjelmat ainakin markkinoitiin nuorille, liikunnallisille ihmisille – meille ”ikääntyville oli tarjolla vain joitain 60+ -ryhmiä, joita en kokenut ollenkaan omakseni. Samoin eri liikuntaryhmät olivat hyvin suorituspainotteisia ja treenaaminen oli repivän kovaa ”jaksaa-jaksaa”-mantraa. Jukka otti tällaisen ”vanhan” ladyn ennakkoluulottomasti ryhmäänsä, jossa oli eri-ikäisiä ja eri kuntoisia treenaajia, joilla oli myös hyvin erilaisia tavoitteita. Myös aikaiset aamutreenit sopivat minulle mainiosti

-Sinikka

Vuodesta 2009 on tapahtunut paljon tähän päivään mennessä. Sinikka on elatisempi, notkeampi, lihaskunto ja aerobinen kunto on kohonnut ja ennen kaikkea liikkuvuus on parantunut. Esimerkkinä Sinikka kertoo:

olen jo jonkin aikaa pystynyt seisomaan käsilläni, tekemään sillan, saan spagaatin helposti jopa ilma lämmittelyjä, pystyn tekemään kärrynpyörän, kuperkeikat molempiin suuntiin ja paljon muita sellaisia juttuja, joita olin tehnyt kauan, kauan sitten lapsena.

-Sinikka

Moniko meistä pystyy tähän?

Natural Bootcampia pääsee kokeilemaan kaksi kertaa ilmaiseksi. Jos kiinnostuit ota yhteyttä naturalbootcampiin. Bootcamppejä järjestetään myös muilla paikkakunnilla ja paikkakuntia saa myös itse ehdottaa. Hakaniemessä treenaillaan viitenä aamuna klo. 6.30-7.30, mutta kolmena päivänä viikossa on mahdollisuus myös treenailla 7.30–8.30. Viikossa kahdessa elimistö oppii jo uuteen aamupainotteisempaan rytmiin ja illatkin alkavat mennä omalla painollaan. Ainakin on pakko mennä aikaisemmin nukkumaan.

Itse pidin Natural Bootcampista ja sen konseptista, mutta olen niin iloinen, ettei minun tarvitse enää herätä puoli kuusi. Näinä kolmena päivänä löysin kyllä ihan tarpeeksi taas heikkoja kohtia, joita tiedän, että minun pitää harjoittaa enemmän. Jos vaikka aloittaisin liikkuvuuden parantamisella =)

Milla

Personal Trainer ja Ravintovalmentaja Tmi 2Move

www.2move.fi, https://www.facebook.com/2Move.fi

Lähteet: naturalbootcamp.fi

Kommentoi

Kommentit