Erilaisia juoksukenkiä: Naisten ja miesten välisten juoksukenkien erot

Naisten ja miesten välillä on monia eroja. Siksi tuskin kenellekään tulee yllätyksenä, että myös naisten ja miesten jalkojen rakenne on erilainen. Monille tulee eroista varmasti ensimmäisenä mieleen jalkojen leveys, mutta se on vain pieni osa kokonaisuutta. Todellisuus on huomattavasti moniulotteisempi, minkä takia näiden erojen huomioonottaminen on välttämätöntä juoksukenkien valintaprosessissa.

Jalkojen ja kenkien rakenne

Miehillä on yleisesti ottaen hieman leveämpi ja pidempi jalka kuin naisilla. Muita tyypillisiä rakenteellisia eroja on holvikaaressa, ukkovarpaissa, jalan ulkosyrjässä sekä päkiällä. Naisilla havaitaan myös ongelmia vaivaisenluun kanssa miehiä useammin. Naisilla ja miehillä on lisäksi koko jalan rakennetta koskevia eroja, esimerkiksi naisten akillesjänne on usein miesten jännettä lyhyempi. Syitä tähän voi olla monia, kuten päivittäinen korkokenkien käyttäminen. Naisilla on myös kapeampi kantapää ja päkiänseutu (useimmiten) sekä matalampi askel.

asics_forefoot-heel-ratio_normal

Miesten ja naisten jalkojen leveyserosta. Kuva: Asics

Kaikki nämä tekijät ovat todella merkittäviä elementtejä uuden juoksukengän valinnassa. Ne on myös pakko ottaa huomioon juoksukenkien suunnittelussa, koska naisten kengät eivät voi olla vain pienempiä versioita miesten kengistä. Naisten juoksukengän on oltava tietyistä kohdista kapea ja muuten normaalin levyinen, kun taas miesten kenkä on lähtökohtaisesti joka kohdasta leveämpi. Estrogeenitaso vaikuttaa naisilla myös jalkoihin: jalka voi elää hieman enemmän kuukauden eri vaiheissa, joka vaikuttaa esimerkiksi holvikaaren korkeuteen ja windlass-mekanismiin.

Miehet ovat vaan yksinkertaisesti isompia

Miehet painavat keskimäärin enemmän kuin naiset. Suurempi paino yhdistettynä taipuvuuteen juosta kannan kautta asettavat erilaisia vaatimuksia vaimennukselle. Miehillä on usein vaimennus kovempaa materiaalia kuin naisilla, koska miesten paino saa jämäkämmänkin materiaalin joustamaan. Naisilla taas vaimennusmateriaalin on oltava pehmeämpää, jotta se joustaa kevyemmän juoksijan alla. Lisäksi vaimennuksen on oltava hieman eri tavoin sijoitettuna, koska korollisten kenkien käyttö tiukentaa ja lyhentää akillesjännettä, mitä miehillä ei pääse tapahtumaan.

Kantapäiden kokoero on myös otettu huomioon monissa uusissa juoksukengissä. Suurimmalta osalta valmistajia löytyy ratkaisuja tähän eroon, kuten esimerkiksi välipohjan erilainen rakenne tai kantapään ulkopohjan loveaminen eri tavalla miesten ja naisten kengissä. Kantapään kokoerosta johtuen myös kantakapit ovat usein erikokoisia, samalla kun kappiin on istuvuuden parantamiseksi lisätty jalan mukaisesti muotoutuvaa vaahtoa

Akillesjänneongelmaan on herätty viime vuosina uudella tavalla, kun osassa naisten malleista on nostettu kannan korkeutta. Se, kuinka pysyvä tämä muutos tulee olemaan, jää kysymykseksi. Viimeisen muutaman vuoden aikana juoksukenkien yleinen kehitys on kasvanut voimakkaasti barefoot- ja minimalismi-segmenteissä, jotka eivät varsinaiset ole kannankorotusideologian takana.

Kiertojäykkyystuki voi myös olla erilainen, minkä selityksenä on juuri käyttäjien painoero: kevytrakenteinen juoksija ei missään nimessä tarvitse jäykintä mahdollista kiertojäkkyystukea.

Yhteenveto

Eroja kenkien välillä siis on, mutta nämä erot eivät ole missään nimessä standardeja. Usein malliston vaimennetuimmissa ja tukevimmissa tossuissa (lue: kalliimmissa malleissa) sukupuolten väliset erot on otettu paremmin huomioon kuin kevyemmissä ja löysemmissä malleissa. Esimerkiksi erittäin tuetuissa ja vaimennetuissa kengissä on vaimennukseen määrään ja laatuun sekä toisaalta kengän taipuisuuteen kiinnitetty erityistä huomiota, jotta kenkä ei muodostuisi puupalikaksi naisten jaloissa. Toisaalta kevyemmissä kengissä erot eivät välttämättä ole teknisellä tasolla yhtä suuria, koska tossut ovat jo lähtökohdiltaan paremmin molemmille sopivia. Suurimmat erot voivatkin tällöin löytyä lestien erilaisuudesta. Kevyimmissä kisakengissä ei puolestaan aina edes ole miesten ja naisten malleja erikseen vaan ne on tehty periaatteella one type fits all – hyvin tai huonosti.

Brooks_t7_racer

Brooks T7 Racer on esimerkki kisakengästä, jota valmistetaan unisex-koolla ja -lestillä. Kuva: Brooks.

Jarno & Joonas

Sivua muokattu 1.1.2014

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Miksi sitten naisten koot loppuvat aina 41 tai 42?? Itse en ole koskaan voinut ostaa naisten lenkkareita, koska kengänkokoni on 43-45, ja kiinassa tehtyjen asicsien koot ovat vielä huomattavasti pienempiä kuin esimerkiksi suomalaisten ”normikenkien” koot. Varsinkin kun on kapea ja pitkä jalka, ovat miesten koot, jotka siis ovat ainoa mahdollisuus, niin usein todella leveitä. Enkä varmasti ole ainoa nainen, jolla on isompi jalka kuin 41!

  2. Hei, tuo on tosiaan totta, että naisten kengissä koot loppuvat useimmiten kokoon 42 suomalaisissa kaupoissa. Joistain kengistä voi toki tulla isompiakin, ainakin tuonne 43.5 eurokokoon asti, mutta tämä on poikkeus. Syynä tähän on se, että kaupat eivät halua ottaa varastoonsa kenkää, jonka oletettu menekki on varsin vähäinen ja päätyminen alelaareihin erittäin todennäköistä. Kärjistäen sanoen, todennäköistä olisi, että jos jokaisesta valikoimassaan olevasta mallista kauppa ottaisi vaikkapa kokoja 42.5–45 naisille (tai 47–50 miehille), jäisi kaupalle käteen sesonkien päätteksi useamman lajitelman verran näitä kokoja. Tätä eivät kaupat ymmärrettävästi halua tehdä.

    Hyvänä uutisena on, että noita isompia kokoja tehdään ja voit kysyä lähimmästä urheilukaupasta, josko he suostuisivat tilamaan sinulle sopivaa kokoa. Toki tähän sisältyy tällöin usein myös ostopakko, mikä tekee asiasta hieman kimurantin. Yksi vahtoehto on myös ostaa netistä, jolloin tuotteen palauttaminen on usein myös mahdollista, joskin hieman ärsyttävää ja aikaavievää.

    Loppukaneettina suosittelisin vielä vilkuilemaan esimerkiksi runningwarehouse.com -sivustoa ja sieltä katselemaan itseään kiinnostavien kenkien leveysluokituksia. Sivu ilmoittaa erilaisia mittoja, ja jalkasi ollessa pitkä ja kapea, ei pelkkä naisten malli välttämättä vielä pelasta liialliselta leveydeltä vaan voi olla tarpeen ottaa myös kapean mallinen kenkä.

    Toivottavasti vastauksesta oli jotain hyötyä
    Jarno