Muista treenata myös tankkausta

Tänä talvena ja keväänä on luvassa taas monelle isoja ja tärkeitä ”kisoja”. Nämä eivät ole mitä vain kilpailuja,  joissa kilpaillaan muita vatsaan, vaan kilpailu on kovaa myös itsensä ja jaksamisen kanssa. Monelle kilpailu on ensimmäinen ja toiset ovat taas jo vanhoja konkareita. Koskaan ei saa kuitenkaan vähätellä valmistautumista suoritukseen, vaikka olisikin jo kokeneempi kisaaja. Heillä voi olla edessään samat ongelmat pidemmillä suorituksilla kuin ensikertalaisellakin.

Viime keväänä olen kirjoittanut jutut Asaan kilpailuun valmistautumisesta, kilpailun aikana ja sen jälkeen tapahtuvasta tankkauksesta. Haluan kuitenkin muistuttaa taas mm. Finlandia-hiihtoon ja Pirkan hiihtoon valmistautuville, että tankkausta kannattaa harjoitella ennen varsinaista koitosta. Finlandia-hiihto on jo ovella ja sen starttiin ei ole enää montaa hetkeä aikaa. Kunnon pitäisi olla jo kohdillaan ja viimeistelyharjoitukset ovat edessä tai jopa käynnissä. Tämä saattaa tulla sinne valmistautuville hieman myöhään, mutta kuitenkin on vielä aikaa harjoitella esimerkiksi geelien käyttöä. Joillain saattaa mennä opetteluun aikaa, ja kaikkien vatsat eivät vain kestä kaikkia tarjolla olevia valmisteita. Olisi sääli, jos kauan odotettu kilpailu menisi näinkin pienen asian vuoksi pieleen.

Toinen asia, mikä on hyvä muistaa suorituksen aikana, on aloittaa energian nauttiminen pitkän suorituksen aikana ajoissa ja muistaa myös nauttia sitä koko suorituksen ajan säännöllisesti. Jos elimistö saa nestettä ja lisäenergiaa liian myöhään, se ei välttämättä ole enää vastaanottavainen, ja voi käydä kuin Vallu Konoselle taannoin.

 

Milla

Ravintovalmentaja ja Personal Trainer

Tmi 2Move

www.2move.fi, https://www.facebook.com/2Move.fi

Kuvat: Milla

 

Kommentoi

Kommentit