Lounasjuoksuilla stressimöröistä eroon

Huh. Loma tosiaan loppui. Tajusin jo pari kesää sitten, että työkaverit, jotka pitävät lomansa kesän alussa saavat kivasti pehmeän laskun takaisin arkeen. He palaavat töihin silloin, kun kaikki muut ovat lomalla. Sitten tällaiset, kun minä, jotka lomailevat aina loppukesästä palaavat suoraan task-listojen ja projektinakkien pariin.

Törmäsin toissapäivänä kaveriin, jolla oli hirmuisen stressaava kevät ja kyselin miten syksy oli lähtenyt käyntiin. Hän sanoi, että 6 viikon loma oli hieno ja teki tehtävänsä, mutta nyt kahden työviikon jälkeen, tuntuu kun mitään lomaa ei olisi ollutkaan. Eräs toinen ystäväni kertoi sairastuneensa vatsahaavaan. Kyseessä oli noin 3-kymppinen neitonen, jolla oli stressi sekä kotona että töissä lähtenyt täysin kädestä.

Joku on vialla jos stressitasot nousee niin korkealle, että terveys kärsii. Mutta näinhän se kuitenkin valitettavan usein on. En tiedä miten ahdistuksesta pääsisi eroon. Olen varmaan huonoin henkilö neuvomaan siinä. Itse pyörin yötä myöten ihmettelemässä kuinka asiat hoituu. Jostain kumman syystä möröt tulevat aina yöllä, silloin, kun niille vähiten saa jotain tehtyä.

Luin kerran eräästä juoksulehdestä, että keskellä työpäivää tehdyt lyhyet treenit helpottaisivat stressiä. Sattumien kautta pääsinkin kokeilemaan tätä ja nyt täytyy hehkuttaa! Kaikkihan eivät kesken työpäivän pääse irti, ja joissain paikoissa pomot eivät katsele keskellä päivää katoamista. Mutta jos keskipäivätreenit on järjestettävissä niin livahda toimistolta 15 minuutin hölkälle.  Pieni karkumatka vähentää stressiä ja aktivoi niitä iloisia hormooneja, jotka auttavat pysymään positiivisena. Lupaan, että loppupäivä sujuu virkeämmin ja luovemmin. En ole itse päässyt minkäänlaiseen rytmiin tässä mutta yksittäiset kokeilut antoivat niin paljon potkua loppupäivään, että säännöllinen keskipäiväreippailu tekisi varmaan taikoja. Samalla tietenkin pysyisi helpommin timmissä kunnossa.

Jos työpaikalla ei ole suihkutusmahdollisuutta niin älä hikoile, kävele vaikka hakemaan kaffet vähän kauempaa. Kunhan pääset ulos ja liikut. Kokeile tuota kolme kertaa viikossa, kolmen viikon ajan niin rupeaa hommat sujumaan. Tai ainakin ehkä helpottaa 🙂

Kommentoi

Kommentit