Liikkuvuudesta luottamusta

Kaikki urheileminen tuntuu paremmalta, kun vartalon liikkuvuus paranee. Se on ensimmäinen selvä huomio ja fakta. On, kuin olisin saanut uudet jalat ja uuden lantion.

Kun olin päättänyt lähteä projektiini, seuraava askel oli päättää, mihin asioihin alan panostamaan, mitä osa-­‐alueita haluan kehittää ja mitkä niistä palvelevat parhaiten nimenomaan jalkapalloilijaa. Istuimme Ville Rapelin kanssa alas ja keskustelimme tavoitteistani ja eri osa-­‐alueiden vaikutuksesta ja tärkeydestä. Liikkuvuus nousi keskustelussa esiin nopeasti, eikä sen paikasta kehitettävien osa-­‐alueiden listalla ollut epäselvyyttä.

Lähdimme liikkeelle sillä, että Helsinki Core Trainersin Ville testasi ja kartoitti eri liikkuvuusliikkeiden avulla minun liikkuvuuden nykytason ja teki siitä päätelmät, mihin minun on hyvä saada lisää liikkuvuutta. Sen jälkeen kävimme läpi eri liikkeitä ja tapoja, joilla pääsin alkuun liikkuvuusharjoittelussa.

Villen sanoin:

”Werkulla on selvästi suurimmat ongelmat lonkan ja lantion alueen liikkuvuudessa. Lisäksi jalkapalloilijoille tyypillisesti hänellä on havaittavissa selkeää toispuolisuutta lantion liikkuvuudessa. Tämä johtuu siitä, että kaikilla pelaajilla on se vahvempi jalka, jonka motoriikka ja jonka puolella liikkuvuus useimmiten on parempi.

Toinen ongelma on näiden lihasten voimantuotto. Kun lihakset ovat kireällä, ei niiden kyky tuottaa voimaakaan ole kohdillaan. Tämän takia useat harjoitteet joita teetän vaativat myös kykyä tuottaa voimaa liikelaajuuksien äärialueilla.

Lähdemme kehittämään näitä ongelma-­‐alueita erilaisin dyynaamisin liikkuvuusharjoittein. Olemme luoneet myös systeemin, jolla Werkku pystyy keskittymään puolierojen tasoittamiseen. Tärkempiä lihaksia joiden liikkuvuuteen ja voimantuottoon ryhdyimme keskittymään ovat pakaralihakset, takareidet ja lonkankoukistajat. Suurin puoliero muodostuu syvän lonkankoukistajan alueella, joka heijastuu huonona keskivartalon lihastukena.”

Otin Villen esittelemät liikkuvuusliikkeet heti omakseni ja nyt teen niitä päivittäin. Niiden tekeminen on hyvä ja helppo rutiini. Se rutiini on kääntynyt jo kohti riippuvuutta, positiivisen vaikutuksen realisoiduttua nopeasti kaikkeen urheilemiseen.

Tämä projekti tuottaa oivalluksia koko ajan, kun katson asioita uudesta kulmasta, uudella otteella ja pyrin ymmärtämään syy-­‐seuraussuhteita. Yksi oivallus on ollut se, että liikkuvuuden parantuminen tuo todellakin lisää luottamusta omaan kroppaan. Kun pelikentällä teen asioita, jotka vaativat ääriasentoja kropaltani, luotan kroppaani enemmän enkä varo tilanteita. Koen vahvuutta ja varmuutta kropassani sen kautta, että tunnen sen paremmin ja pystyn käyttämään sitä laajemmin. Kyse on linkistä pään ja kropan välillä. Tiedän, että pystyn mennä tiettyihin asentoihin. Olen käynyt niissä, olen vahvistanut oikeita alueita. Tunnen sen luottamuksen koko ajan.

Tuntuu kuin lukko aukeaisi lantionseudullani vähän kerrallaan. Koko ajan koen enemmän helppoutta kuin jäykkyyttä tekemisessäni. Tekniset suoritukset niin pallon kanssa kentällä kuin tangon kanssa salilla helpottuvat, kun vartalo liikkuu paremmin ja luonnollisemmin eri asentoihin. Myös voiman tuottaminen suorituksiin on helpompaa ja tehokkaampaa ihan kaikissa suoritteissa kentällä ja salilla. Saan voimaa tuotettua myös ääriasennoissa enemmän kuin ennen ja se luo paljon lisää mahdollisia liikeratoja.

Konkreettisen tuloksen liikkuvuusharjoittelusta koin ottelussa pari kierrosta sitten, kun lauoin pallon maaliin ”volley”-­‐potkulla kaukaa maalista. Potku tapahtui huonommalla jalallani korkeasta pompusta tulleeseen palloon, eli jouduin venyttämään kroppani ääriasentoon lähes poikittain ja tuottamaan samalla voimaa potkuun tarkkuuden lisäksi. Se oli hieno maali, enkä olisi sitä koskaan tehnyt ilman lantion liikkuvuuden parantumista

Jatkan liikkuvuusharjoittelua addiktoituneena siihen ja antaen sen parantaa valmiuksiani tehdä eri asioita kentällä ja salilla.

Seuraavassa kirjoituksessa kerron, miten muutin elämäntapojani, jotta tämä projekti on mahdollinen. Millainen on kontrasti aikaan, kun en tehnyt tavoitteellista urheilua. Ja miten suhtaudun projektiini tästä näkökulmasta.

1 comment

Kommentoi

Kommentit