Kun mä saan sut kiinni niin mä syön sut! PALEO ruokavaliona

Paleo Helsinki järjesti yhteistyössä Gloryn kanssa kokopäivän kestäneen hyvinvointiseminaarin Rastilassa lauantaina 21.1.2012 . Paleoseminaari oli osa Helsinki Paleon hyvinvointihaastetta, joka käynnistyi tämän vuoden tammikuussa. Luennoitsijana seminaarissa toimi Paleo Helsingin perustaja ja personal trainer Jaakko Savolahti.

Mikä on Paleo?

Paleoruokavaliossa ei käytetä viljatuotteita, maitotuotteita ja palkokasveja. Ruokavalio koostuu runsaasta eläinproteiinista, vähähiilihydraattisista kasviksista, juureksista, hedelmistä ( maltillisesti korkean fruktooripitoisuuden vuoksi) sekä rasvoista.

Paleon_Ruokapyramidi

Paleon ruokapyramidi

Paleossa syödään siis mahdollisuuksien mukaan sellaisia ruokia, joita olisi ollut tarjolla meidän kivikautisille esi-isillemme. Pohjana ajatukselle on, että geenimme ovat muotoutuneet miljoonia vuosia kestäneen evoluution tuloksena, eivätkä ole ehtineet mukautua uusiin ruokiin, kuten viljoihin ja maitotuotteisiin.  Todellisuudessa kivikaudella eläneiden ihmisten käyttämistä ruoka-aineista ja ruokavaliosta voimme tehdä vain sivistyneitä arvailuja ja erot ruokavalioissa ovat olleet suuria niin alueellisesti kuin aikakausien, yhteisöjen ja yksilöidenkin välillä. Paleoruoka on käsittelemätöntä, mahdollisimman lisäaineetonta ja sokeroimatonta.  Elintarviketeollisuuden prosessoimat ja maataloudessa jalostetut tuotteet eivät kuulu ruokavalioon. Paleossa syödään paljon proteiineja n. 1-3 g proteiinia painokiloa kohti. Hiilihydraatteja vain tarpeen mukaan noin 50g-100g päivässä, tosin urheilija voi nauttia hiilihydraatteja 150 g tai enemmän. Loput energiatarpeesta voidaan täyttää rasvoilla.

Paleoseminaari  alkoi aamulla terveyden perusteilla. Jaakko Savolahti kertoi mitä on Paleo ruokavaliona ja kokonaisvaltaisena elämäntapana? Käytiin läpi yleisimpien länsimaalaisten sairausten syistä ja synnystä. Kuinka niihin voidaan vaikuttaa tai niiden kehittyminen täysin estää ruokavalio- ja elämäntapavalinnoilla. Mitkä ovat paleoravitsemuksen, liikunnan ja muiden elämänlaatua edistävien tekijöiden perusperiaatteet.

Paleo_ruokavalioAamupäivän luennon jälkeen pääsin nauttimaan elämäni ensimmäisen virallisen Paleolounaan. Lounaalla oli tarjolla salaattipöytä jossa oli salaatti, tomaatti, kurkku, suolakurkku, oliivi ja vesimeloni. Pääruokana oli uunikasviksia ja riistakäristystä, puolukoiden kera totta kai. Ensimmäinen paleolounas -kokemukseni oli erittäin maittava ja positiivinen kokemus.

Päivän toinen luonto käsitteli urheilijan paleota. Miten optimoida suorityskyky tavoitteita tukevan ruokavalion ja elämäntapojen avulla. Käytiin läpi urheilijan paleoravitsemuksen perusteet sekä tarkasteltiin kokonaisuuden hallintaa, eli muun muassa levon ja palautumisen tärkeyttä, sekä harjoittelun jaksottamista lepopäiviin ja lepoviikkoihin.

Luennoitsija Jaakko Savolahti on itse syönyt paleoruokavalion mukaan vuodesta 2010. Hän oli vuodesta 2007 kärsinyt vatsavaivoista ja flunssan tyyppisistä oireista. Hän ei ollut varsinaisesti kipeä, mutta tukkoinen, nuhainen ja väsynyt. Jaakko oli kokeillut Paleota kuukauden kun lääkäri oli ehdottanut keliakian testaamista verikokeiden avulla.  Verikoe kuitenkin näytti negatiivista keliakiaan suhteen, mutta oma kokemus oli jo kerinnyt osoittamaan, ettei gluteeni ollut enää vaihtoehto Jaakon ruokavaliossa.

Mahtavaa seminaarissa oli kuulla erilaisten ihmisten mielipiteitä paleoruokavaliosta. Seminaariin oli tullut pitkän linjan paleolaisia, liikunnanalan opiskelijoita, ravitsemuksesta kiinnostuneita ja paleoruokavalion juuri löytäneitä. Kaikilla oli oma lähestymistapansa paleoon ja seminaarin aikana esiintyikin vilkasta keskustelua hyvässä hengessä.

Itse en tyrmää paleota vaan löydän siitä paljon positiivisia asioita.  Ei ole yhtä ja ainoaa tapaa syödä oikein. Ruokavaliossa tulee kiinnittää huomiota riittävään ravintoaineiden saantiin, sekä hiilihydraattien ja rasvan laatuun. Paleoruokavaliosta saa varmasti tarvittavasti proteiineja, hiilihydraatteja, kuituja ja vitamiineja kun muistaa syödä monipuolisesti. Maitotuotteiden pois jättäminen kuitenkin tuo haasteita etenkin kalsiumin saatavuudelle. Kestävyysurheilijan kannattaa myös varmistaa hiilihydraattien tarpeellinen saanti. Paleo ei ole vain tapa syödä vaan se on tapa elää.

Ajaessani seminaarin jälkeen ruokakauppaan huomasin ajattelevani millaisia paleovalintoja voisin kaupassa tehdä. Yleensä mietin etukäteen kauppaan mennessä mitä haluan ja tarvitsen, jotta selviän ulos mahdollisimman nopeasti. Nyt minulla oli 15 minuuttia ajo-aikaa suunnitella kauppalista kokonaan uudelleen. Pidän itseäni hiilihydraattitietoisena eli nautin hiilihydraatteja alle päiväsuosituksen. Normaalisti noin 100-200g riippuen onko lepopäivä vai urheilenko. Vältän ylimääräisiä sokereita, mutta tilanteesta riippuen olen myös valmis joustamaan. Tällä kertaa seminaarin voimasta kauppaan jäikin kaikki viljatuotteet ja normaalisti ostamani raejuusto. Mukaan tarttui mm. lihaa, kanamunia, kasviksia ja hedelmiä, mutta yhdestä en kuitenkaan vielä tässä vaiheessa luovu ja se on maitorahka =) sitä tarttui mukaan 8 purkkia.

Kiitän Jaskaa mielenkiintoisesta luennosta ja suosittelen kaikille tutustumista paleoon tarkemmin.

”Hei. Olen nuorena liikuntaan hurahtanut urheiluhullu ja paino on ystävienikin mukaan juurikin sanalla hullu. Olen kokeillut monipuolisesti elämäni aikana lajeja jazztanssista thainyrkkeilyyn. Tällä hetkellä minut löytää useimmiten ringetteä pelaamasta, salibandy kentältä, kuntosalilta, lenkkipolulta tai ihan sohvalta penkkiurheilemasta. Liikunnan ohella olen aina ollut kiinnostunut ravitsemuksesta ja alkuvuodesta 2012 teenkin unelmistani totta ja valmistun Ravintovalmentajaksi. Jatkona myöhemmin kesällä Personal Traineriksi.

Tulen kirjoittamaan juttuja lähinnä ravitsemuksesta ja eri lajeista. Juoksen myös footbalancen juoksutiimissä, jonka harjoittelusta tulen varmasti kertomaan lisää  ;)”

Milla

(Kuvat: Paleo Helsinki ja Milla)

 

Kommentoi

Kommentit