Juoksijan tyypillisimmät vaivat ja niiden tunnistaminen OSA 1

Tämän kirjoituksen tarkoituksena on avata hieman juoksijoihin tyypillisesti kohdistuvia vaivoja. Haluamme muutamilla esimerkeillä tuoda esille miten eri vaivat syntyvät ja miten kipu saattaa esiintyä eri paikassa kuin missä itse ongelma sijaitsee. Juoksu on runsaiden toistojen ja yksipuolisen kuormituksen johdosta suhteellisen kuluttava laji harrastaa. Juoksussa akuutit vammat ovat harvinaisempia ja yleensä juoksemisen estävät vammat syntyvät vähäpätöisiltä tuntuvien vaivojen seurauksena. Tästä syystä on erittäin tärkeää, ettei harjoitella hammasta purren kipuja vastaan.

Juoksu kuormittaa useita nivelalueita (nivelalueella tarkoitamme itse niveltä, niveleen vaikuttavia lihaksia sekä lihasten jänteitä, luita, hermoja sekä verisuonia). Jos yksi nivelalue ei toimi kunnolla, saattaa jokin toinen joutua liian suuren rasituksen kohteeksi. Nykyinen vallitseva infrastruktuuri ei juurikaan mahdollista monipuolisesti kehon liikkuvuutta sekä toimintaa kehittäviä harjoitteita. Siihen täytyy kiinnittää erityisesti huomioita esimerkiksi oikeilla harjoitteilla (näistä luvassa tietoa myöhemmin) tai siirtää osa lenkeistä vaikka maastoon, jolloin keho joutuu todella monipuolisen rasituksen kohteeksi.

Seuraavassa osiossa nostamme esille muutamia tyypillisesti kohtaamiamme vaivoja sekä niiden aiheuttajia. On syytä muistaa, että lista voisi jatkua loputtomiin ja syitä/seurauksia on tuhansia erilaisia.

Nilkka & Jalkaterä:

Nilkan/Jalkaterän liike on hyvin monipuolinen. Liike syntyy usean nivelen yhteistoiminnasta. jalkaterä on myös tärkein ja ainoa joustava elementti ennen lantiota. Ylipronaatio on nykyään hyvin muodikas sana, sekä erinomainen myyntivaltti. Syitä ylipronaatioon on kuitenkin lukuisia ja nämä syyt tulisi löytää ennen kuin ostetaan tukevia jalkineita tai muita tukivälineitä. Pronaatiotuille on oma paikkansa kunhan se on varmasti tarpeellista. Muita syitä ylipronaatioon voivat olla myös huono lihasten liikkuvuus, nivelen häiriötila, juoksutekniikka, heikko keskimmäinen pakaralihas tai heikot jalkapohjan lihakset. On syytä erottaa onko ylipronaatio rakenteellinen vai toiminnallinen.

Monen nilkan ja jalkaterän alueen ongelmien syynä on pohjelihasten huono liikkuvuus. Kireät pohkeet altistavat akillesjänne-ongelmiin, penikka-oireisiin, säären etu-osan lihasten oireisiin sekä lukuisiin muihin vaivoihin.

Esimerkki: Juoksija vaihtaa juoksutekniikkansa kanta-askelluksesta päkiätyyliin. Kanta-askellus ei ole kuormittanut pohjetta riittävän suurella liikelaajuudella, tästä syystä pohkeen lihakset kuormittuvat jokaisella päkiävoittoisella askeleella liikaa [1 & 2](pohje joutuu ottamaan vastaan suuren liike-energian venyvyytensä äärirajoilla). Tästä syystä akilles-jänne toimii kovassa venytyksessä. Kireä jänne haittaa kantaluun liikkuvuutta, kantaluun liike mahdollistaa joka askeleella pienen jouston siihen kiinnittyville jänteille sekä osallistuu isossa roolissa pronaatiolle ja supinaatiolle [3&4]. Juoksija voi joutua keskeyttämään juoksemisensa mistä tahansa seuraavasta syystä:

1: Jatkuvasti rasituksessa oleva akilles-jänne voi oireilla monin eri tavoin. – Jänteeseen voi muodostua mikrovauriota mikä altistaa jännettä entistä helpommin vaurioille.

  •  Jänteen kiinnitysalue voi tulehtua
  •  Koko akillesjänne voi tulehtua kroonisesti.
  •  Akillesjänteen bursat(=limapussit) voivat tulehtua

2: Takimmaisen syvän lihas-aition oireyhtymä, tutummin penikat.

  • Jatkuva rasitus varpaiden pitkissä koukistajalihaksissa altistaa lihasten ylirasitustilaan.

3: Kantaluun jousto on tärkeä jottei siihen kiinnittyvät lihakset rasitu liikaa.

  • Jalkapohjan lihasten ja kalvojen kiinnityskohtien ongelmat(yleensä diagnosoidaan plantaarifaskiitiksi)
  •  Akillesjänteen sekä pohkeen ongelmat.

4: Alemman nilkkanivelen, eli kantaluun liikkeen häiriintyminen vaikuttaa pronaatioon/supinaatioon sekä polven kiertoon.

  •  Voi aiheuttaa virhe-asennon nilkkaan
  •  Mikäli nilkka ei liiku kunnolla, voi kiertoliike tulla polveen.

Tuukka Häkkinen & Juho Partanen

Helsingin Urheiluhieronta

Kommentoi

Kommentit