Jalat kehon tukipilarina

Sanotaan, että ihminen on luotu liikkumaan. Näinhän asia onkin. Kuten kaikki varmaan tietävät niin ihminen on kehittynyt todella monimutkaiseksi olennoksi. Kaikki kehomme osat vaikuttavat toisiinsa ja näistä ihminen muodostaa erilaisia liikkeitä. Kun puhumme yleisesti liikkumisesta, oli se sitten arjen perusliikkumista tai urheilusta niska limassa, jalkojen terveys vaikuttaa suurelta osin koko kehon hyvinvointiin. Liikkuminen on yleisesti paljon helpompaa ja jos omaa ikäviä tai häiritseviä jalkakipuja kokonaisvaltainen hyvinvointi luonnollisesti kärsii.

Avaan artikkelissa hieman jalkojen merkitystä kehomme tukipilarina. Kuten jo todettua ihminen on monimutkainen olento.  Sitä ovat myös jalkammekin. Jalkaterä koostuu 28 luusta ja 55 nivelestä. Lisäksi jalkaterässämme on 107 nivelsidettä ja 31 lihasta. Edellä mainitut kuten kaikki muukin on hyvin yksilöllistä ja vaihtelevuuksia voi toki hieman olla. Jalat kannattelevat kehomme painoa, ne toimivat iskunvaimentimina ja ne ylläpitävät tasapainoa. Lisäksi jalat toimivat ns. ponnahdusalustana eteenpäin vievälle liikkeelle. Ihminen vaatii siis tiedostamattaan jaloiltaan todella paljon, mm. kovaa rasituksensietokykyä ja jatkuvaa mukautumista erilaisiin tilanteisiin ja alustoihin.

Valitettavan usein laiminlyömme jalkojamme ja täten ilmaantuu erinäisiä kiputiloja ja vammoja. Palataan mm. vammoihin seuraavassa artikkelissani enemmän. Ennaltaehkäisy toimii myös jalkojen hoidossa kuten niin monessa muussakin asiassa elämässämme. Ennaltaehkäisy on ihmisille useimmiten täysin tuntematon käsite. Asioille voidaan tehdä paljon jo ennen kuin akuutit ja ikävät kivut alkavat.

Parempi jalkojen terveys alkaa oman jalkatyypin selvittämisestä ja sen vaikutuksien ymmärtämisestä koko kehon hyvinvointiin. Rakenteellisesti ja toiminnallisesti jalkaterä voidaan jakaa kolmeen eri osaan: etu-, keski- ja takajalkaterään. En avaa tässä nyt sen tarkemmin näitä, mutta se on hyvä tiedostaa, että takajalkaterän tärkeimmät osat ovat sen nivelet. Näistä ylempi nilkkanivel on varmasti kaikille tuttu, siinä tapahtuu nilkan koukistus- ja ojennusliike. Sen sijaan alempi nilkkanivel voi olla monelle tuntemattomampi. Se sijaitsee telaluun ja kantaluun välissä ja tässä nivelessä tapahtuu jalan normaali joustoliike, pronaatio. Tutkimusten mukaan yli 75% väestöstä kärsii jonkinasteisesta jalan virheasennosta. Ylivoimaisesti yleisin jalan virheasento on ylipronaatio, kun taas supinaatio on hieman harvinaisempi virheasento. Mitä sitten nämä ihmeen pronaatiot ja supinaatiot oikein tarkoittavat ja mistä tiedän minkä itse omaan??

Useimmat ihmiset ovat yleisesti täysin tietämättömiä omasta jalkatyypistään ja voi siksi esimerkiksi kärsiä erinäisistä kivuista eri puolilla kehoa. Kuten todettua jalkamme toimivat koko kehomme iskunvaimentajina. Siksi näillä pronaatioilla ja supinaatioilla on erittäin suuri merkitys liikkumiseen.

Pronaatiolla tarkoitetaan jalan luonnollista joustoliikettä. Tällöin alemmassa nilkkanivelessä tapahtuu pieni sallittu sisäkierto. Kantapää osuessa alustaan, jalka siis pronatoituu, jolloin puhutaan neutraalin nilkan omaavasta henkilöstä. Tällöin keskijalkaterän lukkomekanismi laukeaa ja jalka toimii rakenteellisesti normaalisti. Näin jalka toimii luonnollisena iskunvaimentimena, jolloin se tunnistaa luonnollisesti sen hetkisen alustansa paremmin. Kun taas puhutaan ylipronaatiosta, puhutaan kaikkein yleisimmästä jalan virheasennosta. Tällöin alempi nilkkanivel kääntyy ylikorostuneesti sisäänpäin ja muuttaa sitä kautta koko kehomme ketjua aina selkään ja niskaan asti. Kun alempi nilkkanivel kääntyy puolestaan ylikorostuneesti ulospäin puhutaan supinaatiosta. Supinaatio tekee nilkasta (ja keskijalkaterästä) yleisesti todella jäykän ja heikentää näin ollen luonnollista iskunvaimennusta. Alla muutama linkki havainnollistamaan mitä nämä yllä mainitut käsitteet ovat.

Neutraali

Ylipronaatio

Supinaatio

On hyvä tässä kohtaa myös huomioida, että vasen ja oikea jalka ovat aina erilaiset, joten kannattaa ehdottomasti ottaa asiasta selvää. Asian voi helposti ja huolettomasti selvittää esim. paikallisessa Intersport -liikkeessä kysymällä ilmaista Footbalance jalka-analyysiä. Myyjät voivat myös tarvittaessa tehdä heti valmiit yksilöllisesti muotoiltavat Footbalance pohjalliset, jotka ennaltaehkäisevät ja korjaavat mahdollista jalan virheasentoa.

Esimerkiksi Footbalance-analyysistä käy nilkan asennon lisäksi ilmi jalkasi kaaret. Lyhyesti mainittua jalkojen kaarista, niilläkin on olennainen vaikutus yleiseen hyvinvointiin. Ne toimivat omalta osaltaan niin ikään kehon painon kantajana ja iskunvaimentajana. Yleisesti kaarista puhuttaessa törmää aina pitkittäis- ja poikittaiskaareen. Nekin jaetaan vielä osiin, mutta en lähde niitä tässä availemaan. Pitkittäiskaaren sisäsyrjä (mediaalinen) mahdollistaa normaalisti toimiessaan painon tasapainoisen jakautumisen ja iskunvaimennuksen (pronaation). Kaaren romahtaessa paino jakautuu epätasaisesti ja heikentää iskunvaimennusta. Ihmiset useimmiten yhdistävät romahtaneen kaaren ylipronaatioon ja korkean kaaren supinaatioon, mutta näin ei toki aina ole. Asia voi olla myös päinvastainen.

Kuten alempi nilkkanivel, niin myös poikittaiskaari on yleisesti ottaen tuntemattomampi käsite. Sillä on kuitenkin vähintään yhtä suuri merkitys jalan toiminnalle kuin pitkittäiskaarellakin. Se sijaitsee jalan etuosassa ja kulkee luonnolisesti jalassa poikittain. Monet jalan etuosan ongelmat kuten esimerkiksi vasaravarpaat, vaivaisenluut, jalkaterän puutumiset/väsymiset ovat usein seurausta laskeutuneesta poikittaiskaaresta. Vaivoja voidaan helpottaa tukemalla kaarta mikä antaa lisätilaa mm. hermoille ja verisuonille.

Ihmiset usein kysyvät mistä nämä ihmeen pronaatiot ja laskeutuneet holvikaaret johtuvat. Perintötekijät ovat suurin yksittäinen vaikuttaja. Joillakin ihmisillä vain on syntyjään joko hyvin matala tai korkea jalkaholvi tai ylipronaatiota tai supinaatiota.

Kaikki edellä mainitut kommervenkit vaikuttavat erittäin suuresti jaloilla suorittamaan liikkeeseen. Palataan seuraavassa artikkelissa hieman yleisimpiin vammoihin ja ennaltaehkäisevään hoitoon. Hyvänä perus nyrkkisääntönä voidaan todeta, että mitä raaempi jalkojen käyttö on sitä enemmän jaloissa ja kehossa tapahtuu kuormitusta ja mikäli jalat eivät voi hyvin se kyllä näkyy ja tuntuu. Ihminen voi tässäkin tapauksessa vaikuttaa hyvin paljon asioihin itse, joten ei muuta kuin jalat kuntoon ja liikkeelle!

Juha 

Olen erittäin tiiviisti urheilua seuraava penkkiurheiluhullu. Melkein kaikki lajit uppoaa, lähimpänä sydäntä kuitenkin ovat jalkapallo ja jääkiekko. Olen lähes kaikkia lajeja ainakin kokeillut jossain elämänvaiheessa, jalkapalloa ja jääkiekkoa tosimielellä. Geenit eivät koskaan vieneet minua urheilun pariin vaan kaveriporukka. Siitä vain yksinkertaisesti muodostui elämäntapa, joka tosin lopahti huomattuani ettei minusta mitään NHL-tähteä tule. Nykyään perheeseen kuuluu kolme koiraa, joiden kanssa harrastetaan agilityä, tokoa ja rallytokoa. Oman kehon hyvinvoinnin lisäksi tämän päivän liikuntani toimii erittäin hyvänä pään tyhjentänä rankan työpäivän jälkeen. Ei muuta kuin kaikki liikkumaan ja oikein nautinnollisia lukuhetkiä liikunnallisten artikkelien parissa!

2 comments

Kommentoi

Kommentit