Helsinki Core Trainers ja Bootcamp – omat rajat koetukselle

Edit 20.20.2012

Minulta kysyttiin haluaisinko kokeilla jotain uutta. Vastaukseni tämäntyyppisiin kysymyksiin on aina Kyllä, joten löysin itseni sunnuntaina 12.2. Nike Blast 2012 tapahtuman yhteydessä järjestetystä BootCampista.

Helsinki Core Trainers on uusi harjoitusmetodi

Helsinki Core Trainers

Hieman ensin bootcampin järjestäjästä. Helsinki Core Trainersin nettisivujen mukaan yritys on ”toiminnalliseen harjoitteluun painottunut yksityinen treenistudio Helsingin Hernesaaressa”. Sivuilla luvataan loistavat puitteet harjoitella, etsiä omia rajoja ja päästä tavoitteisiin. Firmaa pyörittävät urheilufysioterapeutti, liikunnan ohjaaja, Personal Trainer Ville Rapeli ja lisensoitu Personal Trainer Thomas Tallberg, joten alan tietämys on tässä firmassa kyllä varmasti kohdillaan. Tyylikkäiltä nettisivuilta löytyy infoa yrityksestä ja eri palveluista asiasta kiinnostuneille.

Bootcamp ja omat rajat

Bootcamp oli CrossFit tyyppinen kokonaisuus joka piti sisällään kahdeksan erilaista harjoitusta. Ohjaaja näytti jokaisen liikkeen ja jakoi lait ja säännöt joiden mukaan harjoitus tulee suorittaa. Homma toimi niin, että kaikki liikkeet käytiin läpi parin kanssa vuorotellen, aikaa suoritukseen 45 sekuntia. Pari laski kuinka monta pistettä (=puhtaat toistot) toinen sai tehtyä ja jätti laskematta mahdolliset vaillinaisesti suoritetut liikkeet. Kierroksia oli kaksi. Ajatuksen tasolla homma kuulostaa ihan ok:lta, eikö?

Käytännössä kokonaisuus oli jotain muuta. Hälytyskellot alkoivat soida, kun ohjaaja Ville Rapeli kertoi, että salin laidalle on tuotu roskakori oksennusta varten. Onneksi homma lähti kohtalaisen nopeasti käyntiin eikä asiaa ehtinyt liikaa mielessään kauhistelemaan.

Ensimmäisenä liikkeenä oli steppilaudalle hyppääminen. Liike tuli suorittaa koskettaen ensin sormenpäillä lattiaa ja sitten hypätä tasajalkaa korkeimmalle tasolle nostetulle steppilaudalle. Suoritus hylättiin, jos kantapäät tai varpaat ylittivät laudan, tai sormenpäät eivät koskeneet maahan. Ensimmäisellä kierroksella homma sujui ihan hyvin vaikkakin steppilaudalle hyppimisen turvallisuus hieman arvelutikin.

Toisena liikkeenä oli TRX-taljojen varassa suoritettava soutuliike. Käytännössä liike tehtiin vaakatasossa maaten niin, että vain jalkapohjat koskettivat maata, nostaen koko kroppaa soutuliikkeellä ylöspäin. Kun liike suoritetaan näin, loppuu käsien puristusvoima kesken, kun muut lihakset vielä jaksaisivat. Ok, liike molemmilla kierroksilla: Trx:llä on aina kiva tehdä.

Kolmantena liikkeenä oli kokovartalo liike, mitä toki kaikki liikkeet olivat, jossa käytettiin apuna joskus tv- shopissakin nähtyä alustaa ja ”tyynyjä”. Tyynyt ovat ohuen jumppamattomateriaalin tyyppistä vaahtomuovia ja alusta kovaa muovia. Kun tyynyjä käytetään alustan päällä, eliminoidaan kaikki kitka ja näin mahdollistetaan portaaton, liukuva liike. Tässä harjoituksessa liikkeen alkuasento oli kyykyssä polvet käsien välissä, päkiät tyynyllä. Yksi liike koostui jalkojen viemisestä suoraksi taakse ja palautuksesta takaisin kyykkyyn. Varma sykkeen nostattaja liike, joka rupesi jo ensimmäisellä kierroksella kutittelemaan takareisiä.

Neljäntenä liikkeenä haarahyppy narun kera. Naru ei vain ollut mikään nirunaru vaan n.12kg painava köysi joka piti joka hypyllä nostaa hartiatasolle. Tekniikkaa vaativa liike, joka kyllä sujui, kun rytmistä sai kiinni.

Viidentenä liikkeenä olivat syväkyykyt 15kg:n (pojilla 28kg) säkki sylissä. Tätä liikettä ei paljoa tarvitse esitellä. Kaikki tietävät miltä kyykky tuntuu valmiiksi hapotetuilla reisillä.

Kuudentena varma tappaja eli Burpie*  = etunoja (pojilla etunojapunnerrus, tytöillä pelkkä asento riitti) yhdistettynä jännehyppyyn. Jokainen vaihe hypäten eli ensin etunojaa, siitä hypähdys jalat takaisin alle, ja siitä sitten jännehyppy iloisesti ilmassa taputtaen. Vetää hiljaiseksi.

Seitsemäntenä Burpien jälkeen vuorossa oli rinnalleveto. Naisilla painoa oli 20kg (pojilla 30kg). Sinänsä helppo liike, mutta haaste harjoitukseen tulee tahdissa. Koska joudun selkää varomaan, keskityin hyvään tekniikkaan vauhdin sijaan.

Kahdeksantena eli viimeisenä, muttei missään nimessä vähäisimpänä liikkeenä oli vanha kunnon viivajuoksu. Suurin haaste tässä taisi olla viivojen laskeminen jonka huomasin ainakin minun parillani menneen hieman pieleen.

Kokonaisuus

Kokonaisuutena aivan älyttömän hieno reeni, joka kehon lisäksi kehitti ennen kaikkea korvien väliä. Itsensä aivan piippuun vetämisen ja oksentamisen pelko on jännittävä lisä treenaamiseen. Parhaiten tämän tyyppinen treeni toimii hyvän parin kanssa jonka kanssa on kannustava yhteistsemppi ja sopiva kilpailuhenki. Bootcampin tarkoitus on fyysisten ominaisuuksien lisäksi koetella ihmisten rajoja ja haastaa ylittämään ne.  Koska omaan ehkä maailman alhaisimman kilpailuvietin, en ole ehkä parasta kohderyhmää. Mutta nyt kun tiedän mitä Helsinki Core Trainerssin bootcamp suurin piirtein tarjoaa, haluaisin kyllä kokeilla sopivan kaverin kanssa uudelleen.. Vink vink

*Burpie
In sports a physical fitness activity.
To experience a burpie,start off with feet together in a wide bent over hands on the ground position, kick your legs back behind you,(so it looks like you are going to do a push up), being them back forward to your starting position, then stand up, jump and reach for the sky. Repeat. (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=burpie)

Kuvat: Kiitos,  Helsinki Core Trainers kotisivut www.coretrainers.fi

Kommentoi

Kommentit