Hedelmät vastaan kuivatut hedelmät?

Viime aikoina olen keskustellut useaan otteeseen sekä asiakkaideni että Personal Trainer -kollegoiden kanssa hyvistä välipaloista. Erilaisia välipaloja ei aina ole ihan helppo keksiä varsinkin, kun koko ajan halutaan jotain uutta.  Hedelmähän on aina ollut helppo vaihtoehto, mutta ajaisiko kuivatut hedelmät saman asian? Ja jos ne ajaisivat niin mitä kuivattuja hedelmiä sitten kannattaa syödä?

Jouduin kaivamaan tätä tekstiä varten materiaaliksi yhden Facebook -keskustelun, jonka kävin jokin aika sitten kollegani kanssa. Siinä keskustelussa pohdin juurikin mikä on paras hedelmä ja kannattaako asiakkaalle suositella kuivattuja hedelmiä? Itse en fanita suurestikaan kuivattuja hedelmiä. Tai no, ehkä banaanilastuja, mutta niiden kanssa tulee kuitenkin olla tarkkana sillä ne ovat usein paahdettu kookosöljyssä, minkä lisäksi niihin on lisätty suolaa.

Kuivattujen hedelmien hyvä puolia ovat, että ne sisältävät kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita, eivätkä lainkaan lisäaineita. Kuivatut hedelmät myös säilyvät hyvin ja niitä on helppo kuljettaa mukana paikasta toiseen. Makeannälän iskiessä ne ovat paljon parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi makeiset tai pulla, mutta huonoa on se, että kuivattuja hedelmiä saattaa helposti syödä enemmän kun tavallista hedelmää ja energia määrä kasvaa nopeasti yli tarpeen.  Ostaessa kuivattuja hedelmiä kannattaa tehdä vertailuja sillä osaan tuotteista on saatettu lisätä sokeria. Nämä kannattaa jättää suosiolla hyllylle ja valita kuivatut hedelmät omilla hedelmäsokereillaan. Alle keräsin muutaman esimerkin Finelin sivuilta. Paljonko 100 grammassa hedelmää on kaloreita suhteessa samaan määrään kuivattua hedelmää?

kuivatut_hedelmät_1-1024x768

  • Kivetön luumu 100g pitää sisällään 47 kaloria kun taas kuivattu kivetön luumu 207 kaloria.
  • Kivetön aprikoosi 100g pitää sisällään 53 kaloria kun taas kuivattu kivetön aprikoosi 220 kaloria
  • Kotimainen omena 100g pitää sisällään 36 kaloria kun taas kuivattu omena 289 kaloria

Kuivatuista hedelmistä kuitua sisältävät eniten aprikoosit, viikunat ja luumut.  Kuivattuja hedelmiä välipalojen lisäksi voi kokeilla esimerkiksi myslin, rahkan, jogurtin tai puuron joukossa. Itse suosin kuitenkin raikkaita makuja, joten syön hedelmät hedelminä ja jätän kuivatut hedelmät niille, jotka niistä nauttii. Hedelmiä voi myös kokeilla kuivattaa itse kotona. Ohjeita löytyy keittokirjoista ja varmaan myös Internetin ihmeellisestä maailmasta.

Milla

Personal Trainer ja Ravintovalmentaja Tmi 2Move

2move.fi, facebook.com/2Move

Lähteet: www.fineli.fi

Kuvat:  Milla

Kommentoi

Kommentit