Grillauskausi on alkanut. Mitä hyviä valintoja voi tehdä grilliruokien suhteen?

Monilla on grillauskausi alkanut jo lumien sulaessa pois, mutta ahkerimmin ihmiset grillaavat usein kesälomillaan ja viikonloppuisin. Minkälaisia valintoja voi tehdä grilliruoan suhteen, jotta välttäisi kesäloman aikana kertyneet ylimääräiset kilot.

Grillissä voi valmistaa mainioita proteiinin lähteitä kuten lihaa, kalaa ja kanaa. Monesti pihvit ja fileet ovat pakattu erilaisiin marinadeihin ja ne pitävät sisällä aika paljon turhia kaloreita. Marinadit voi pyyhkiä pois, sillä tarvittava maku on kerinnyt lihoista imeytymään jo pakkauksessa. Lihat voi myös ostaa naturaleina ilman minkäänlaisia marinadeja ja marinoida itse alusta asti tekemällä marinadilla.

Grillatkaa myös kasviksia. Grillissä valmistuu yhtä helposti lihojen kanssa niin kesäkurpitsat, sipulit, paprikat, isot sienet, maissit ynnä muut herkut. Lisäksi voi valmistaa esimerkiksi raikkaan salaatin. Näille riittää kastikkeiksi erilaiset öljyt.

Uudet perunat ovat kesän yksi parhaimmista asioista. Uudet perunat ja voi on aivan lyömätön yhdistelmä monien mielestä, mutta erinomainen kilpaileva vaihtoehto on tehdä perunoita varten esimerkiksi kevyt kermaviilikastike (ohje ohessa). Sama kastike käy mainiosti myös maissin kanssa voin tilalla.

grilliruoka

Laitan tähän mukaan muutaman minun suosikkiohjeen joita suosittelen kokeilemaan kesän aikana J

Kermaviilikastikeohjeen on minulle esitellyt vuosia sitten ystäväni Eeva ja grillivartaiden ohjeen olen vuosien varrella kehittänyt, mutta sen tekeminen ei ollut mitään rakettitiedettä ja jokainen voi valita vartaaseen oman makumieltymyksensä mukaan asioita.

Grillivartaat 4 annosta:

  • 2 broileri rintafileetä
  • 4 pientä herkkusientä
  • 8 kirsikkatomaattia
  •  1kesäkurpitsa
  • 2 maissia
  • 4 salaattisipulia

Liota bambu varrastikkuja vedessä tunti.

Leikkaa kaikki vartaisiin tulevat suurin piirtein samankokoisiksi. Maissit 2 cm paksuiksi. Poista sienistä kannat.

Asettele tikkuihin tiiviisti, vuoronperään ja väliin sipulit.

Valele oliiviöljyllä grillauksen ajan käännellen vartaita n.10 min.

Tarjoile uusien perunoiden ja kermaviilikastikkeen kera (alla ohje).

Kevyt Kermaviilikastike:

Purkki Kevyt kermaviiliä

Puolikas sipuli

Nippu ruohosipulia

Vähän sitruunaa

Ripaus mustapippuria

(jos tykkää valkosipulista niin sehän käy aina kaikkeen  =) )

Grillaus terveisin,

Milla

Tmi 2move

Ravintovalmentaja ja kuntosalivalmentaja

Lähteet:

Kuva: Grillivartaat, http://www.mtv3.fi/reseptit/index.shtml/makoisat-grillivartaat?1354574

Kommentoi

Kommentit