Esittelyssä Helsingin hiihtoladut

Pääkaupunkimme Helsinki tarjoaa monipuolisia hiihtomahdollisuuksia kaiken tasoisille hiihtäjille. Runsaslumisena talvena ladut saadaan erinomaiseen kuntoon ja Helsingissä pystyy treenamaan hyvin monipuolisesti. Tunnetuin hiihtokeskus on tietysti Paloheinä, joka tarjoaa erinomaiset puitteet hiihtoharjoitteluun. Paloheinän lisäksi Helsingissä on pienempiä hiihtolatuja tai keskuksia. Erikoisuus lienee se, että useat keskukset ovat yhteydessä toisiinsa latuverkoston avulla. Helsingissä voi hiitää melkein ydiskeskustasta aina Vantaan rajalle saakka. Ladut lähtevät Keskuspuistosta, josta on hyvät yhteydet mm. Pirkkolaan tai Paloheinään.

Paloheinässä on useita erilaisia hiihtolenkkejä; 1.8km, 3.5km, 5.2km ja 7.5km lenkit. Tämän lisäksi on vielä peltolatu ja pieni metsälenkki, jotka ovat reittiprofiililta tasaisempia. Paloheinän pidemmät lenkit (5.2km ja 7.5km) ovat profiililtaan raskaampia ja useat aktiivihiihtäjät jauhavatkin näitä lenkkejä tasaisesti talven aikana. Vastaavia lenkkejä ja profiileja löytyy myös Oittaalta ja Espoon Keskuspuistosta. Paloheinän ladut ajetaan usein muutaman kerran päivässä ja osalla lenkeistä on myös lumetusmahdollisuus. Paloheinässä on suuri parkkipaikka, joka täytyy kuitenkin viikonloppuisin puolen päivän jälkeen. Keskuksesta löytyy myös Suomen Ladun toimipiste sekä kahvila, jossa voi hörpätä munkkikahvit retkihiihdon päätteeksi. Paloheinässä viihtyvät siis kaikki hiihtäjät aina pikkulapsista veteraanihiihtäjiin saakka. Hiihtokausi kestää pääkaupunkiseudulla täällä selvästi pisimpään.

Paloheinän lisäksi muita hyviä hiihtopaikkoja ovat mm. Pirkkolan, Herttoniemen ja Talin ladut. Näiden lisäksi Helsingissä on useita pienempiä latuja, joista löytyy luettelo mm. Helsingin Liikuntaviraston sivuilta. Vantaanjoen vartta menevät reitti on myös hieno ja kokeilemisen arvoinen. Reitti on kuitenkin hieman kapea ja se soveltuu lähinnä perinteisen tyylille.

Lähteet, kuvat ja linkkejä: Suomen Latu, Helsingin Liikuntavirasto / latutietoa, mSki – latukarttapalvelu

 

 

Kommentoi

Kommentit