Erilaisia juoksukenkiä: Barefoot ja minimalistiset juoksukengät

Tässä artikkelissa emme tule erittelemään barefoot- ja minimalismi-kenkiä useisiin alakategorioihin vaan luomme yleiskatsauksen tossujen ominaisuuksista ja niiden suosion kasvuun vaikuttaneista tekijöistä. Johtuen mallien suuresta kirjosta sekä vakiintumattomuudesta emme siis lähde jakamaan malleja esimerkiksi lokeroihin ”kevyesti minimalistiset, jämäkät barefootit ja luonnollisen minimalistiset barefotit”. Tällä hetkellä ja tarkoitustamme ajatellen jaottelu barefootiin ja minimalismiin on riittävä.

Barefootin ja minimalistisen juoksukenkämuodin yhtenä alkutekijänä oli Christopher McDougallin kirja Born To Run. Teoksessa tutustutaan Tarahumara-intiaaneihin ja havainnoidaan muun muassa heidän luonnolliselta vaikuttavaa kykyä juosta. Yhtenä huomiona ovat intiaanien käyttämät juoksusandaalit sekä heidän yleinen, luonnollisuutta korostava elintapansa. Nykyaikana tällaisen luonnollisuutta ja autenttisuutta korostavan ajattelumaailman läpimenoa ei sinällänsä tarvitse kummeksua, sitä tapahtuu ja on tapahtunut jo pitkään kautta eri elämänalojen.

Born_To_Run

Kuva: chrismcdougall.com

Toisaalta ilmiön taustalla vaikuttaa varmasti myös luontainen vastareaktio ennen sitä vallinneeseen hyper-super-astronominen -kuvattuihin kenkämalleihin. Viitisen vuotta sitten tossuihin lisättiin jos minkä näköistä tukea, ohjausuraa, vaimennuspalaa, erikoisnauhoitusta tai mitä tahansa uudenlaiselta vaikuttavaa/kuulostavaa ominaisuutta. Samalla kengät menivät herkästi suuntaan, jossa joidenkin juoksijoiden luontainen askel rajoittui turhankin paljon jo tavallisissa tossuissa, mikä luonnollisesti aiheutti ongelmia näiden käyttäjien parissa. Eron silloisten ja nykyisten juoksukenkätrendien välillä voi havaita jo melkeinpä tutkailemalla tossujen ominaisuuslistaa: vaikka luettelot nykyäänkin ovat vaikuttavaa luettavaa ja kaikella kengännauhoista lähtien on komeat nimet, mutu-tuntumalla väittämme ominaisuuslistojen olleen ennen vieläkin pidempiä.

Vaikutti barefootin ja minimalismin nousuun mikä tahansa, eivät ihmisten juoksutottumukset, -tyylit ja -alustat kuitenkaan aina olleet näiden uusien suuntausten edellyttämällä tasolla. Mitä vähemmän kenkä tarjoaa apua juoksijalle, sitä enemmän kulkijan olisi itse kiinnitettävä huomiota liikkeeseensä. Tämä tarkoittaa oikeanlaista askellusta (siis perusasioiden omaksumista), lihasten vahvistamista sekä mielellään myös asvalttia pehmeämpien alustojen suosimista. Barefoot- ja minimalismi-kengät eivät automaattisesti tee käyttäjästään parempaa juoksijaa, ne pakottavat hänet tähän, kuten Anton Krupicka on todennut (videolla kohdasta 1.50 eteenpäin).

No, koska ihmisten paneutuneisuus ja käytettävissä oleva aika harrastuksiinsa vaihtelevat, vaihteli myös ihmisten saama hyöty minimalismi- tai barefoot-kengistä. Pian kaikkein paljaimpien kenkien rinnalle alettiinkin tuomaan enemmän malleja suuremmalla vaimennuksella ja/tai muutamien millien dropeilla. Nyt ollaan jo tilanteessa, jossa minimalismi- ja barefoot-kategoriat ovat hyvin häilyviä ja heterogeenisiä kategorioita.

Näiden uusien tossujen suunnitteluideoiden vaikutusta juoksukenkien laajempaan kehitykseen ei käy kieltäminen. Lähes kaikki valmistajat ovat pudottaneet droppia suurimmassa osassa kenkiänsä, samalla kun maltillisemmat 4–10 millimetrin kantakorotuksen omaavat kengät ovat yleistyneet. Viimeksi mainitusta sarjasta löytyykin tossua niin vahvasti pronaatiotuettuna kuin minimalistisesti vaimennettunankin.

Luonnollisuuden korostamisella saattoi myös olla vaikutusta yleisempään kenkien rullaavuuden parantumiseen, siinä missä tätä ennen pääpaino oli vaimennuksen määrässä. Toki myös materiaalien kehittyminen on mahdollistanut kevyempien ja ketterämpien juoksukenkien tekemisen, ilman että vaimennusta olisi tarvinnut uhrata.

Tämän alustuksen jälkeen on aika kääntyä tarkastelemaan tarkemmin minimalismia ja barefootia.

Minimalismi

Minimalismi ei ole kovinkaan tarkasti määritelty tai vakiintunut kategoria vaan pikemminkin alati laajeneva ja yhä rajojaan hapuileva suunta. Laajuudesta ja epämääräisyydestä antaa kuvan siihen sovitettavien kenkien kirjo: malleja voivat joskus olla trainermäiset tossut, välillä hieman karsitummat tavalliset lenkkarit ja joskus nimitys koskee oikeasti todella löysäpohjaisia ja vähävaimennuksellisia juoksukenkiä. Yleisesti minimalistiseen kategoriaan sijoitetaan mallit, joissa on pk-kenkiä vähemmän vaimennusta ja hyvin taipuisa pohja. Vaimennuksen määrä ei silti ole vakio minimalismissa vaan se voi vaihdella suhteellisen muhkeasta äärimmäisen minimalistiseen.

Brooks_Pure_Flow_2

Brooks Pure Flow 2 on oiva esimerkki hyvin vaimennetusta natural running -kategorian kengästä. Kuva: Brooks

Taipuisalla pohjalla tarkoitamme tässä sekä kiertolöysyyttä että kimmoisuutta. Minimalistinen tossu on usein varsin löysä sekä sivusuunnassa (kiertojäykkyys) että pituussuunnassa. Toki taipuisuudessa on eroja kenkien välillä, ja usein ne vaimennetuimmat minimalismi-popot ovatkin myös jäykimpiä. Yhteistä minimalistisille kengille on kuitenkin äärimmäisen taipuisa päkiä, jotta luonnollisempi tasajalka- tai päkiäaskellus helpottuisi ja askelluksesta tulisi rullaavampi. Pääasiaksi pohjan löysyys ja jalan luonnollista liikettä helpottava rakenne on rakennettu joko hajottamalla pohja selkeästi toisistaan erottuviin ”paloihin” tai lisäämällä tavallista syvempiä poikkiuria pohjaan.

Miksi sitten on edes olemassa tällainen kategoria, jos kerta sen sisällä voi kenkien välillä olla radikaalejakin eroja? Yksi syy ovat juoksutrendit, joiden ansiosta luonnollisuus on noussut suurempaan huutoon (emme tässä ota kantaa tämän trendin väitteiden puolesta tai vastaan). Ja jos jokin teema nousee suuren ja maksavan yleisön tietoisuuteen, niin varmasti myös valmistajat reagoivat siihen. Mutta koska totaaliset täyskäännökset ovat usein harvinaisia ja pääasiaksi välteltäviä, ovat kenkävalmistajat alkaneet tuomaan markkinoille useita erilaisia versioita. Näin minimalistisista kengistä löytyy todella kevyitä ja luonnollisuutta jäljitteleviä tossuja kuin myös vaihtoehtoja vain hieman vaihtelua ja keveämpiä kenkiä hakeville.

Skora_Base

Skora Base on esimerkki minimalistisesta tai barefootista, jonka luokittelu on hieman mielivaltaista. Nopea se ainakin on, Zach Bitter juoksi sillä 12 tunnin ratamaailmanennätyksen. Kuva: Skora.

Barefoot

Tästä meillä on käytännön kokemusta vähemmän kuin minimalismista, mutta toisaalta barefoot-kengät ovat silti helpommin luokiteltavissa ja tunnistettavissa. Barefooteissa vaimennusta voi olla, mutta mielestämme muutama milli on tässä ylärajana. Mikäli vaimennusta olisi enemmän, ei tossu olisi enää kovin luonnollisen tuntuinen jalassa vaan siirtyisi minimalismi-kategoriaan. Barefoot-kenkien pohjalla ei oikeastaan haetakaan vaimennusta vaan sillä pyritään ehkäisemään erilaisten haittojen, kuten kivien, keppien tai vaikka lasinsirujen tunkeutuminen jalkaan. Ohuuden lisäksi barefoot-jalkineen pohja on todella taipuisa, koska jalan luontaiseen liikkeeseen eivät kuulu ulkoiset tuet. Maksimissaan pohjaa vahvistetaan maastokäyttöön suunnatuissa malleissa hieman vahvemmilla materiaaleilla, jotta kivet ja kävyt eivät häiritsisi juoksua.

Yllä oleva voi vaikuttaa hieman puristiselle, ja sellaiseksi se on tarkoitettukin. Mikäli kengän on tarkoitus olla paljasjalkatossu, ei siinä mielestämme yksinkertaisesti voi olla juuri muuta kuin hieman kumia pohjassa sekä kangasta päällä pitämässä kumin jalassa kiinni. Tästä huolimatta jopa barefoot-kenkien versioissa on selkeästi eroa, kuten alla oleva vertailu osoittaa (erityisesti kohdasta 3.43 eteenpäin).

Yhteenveto

Minimalismi- ja barefoot-termit ovat siis veteen piirrettyjä viivoja. Nämä kategoriat menevät päällekkäin toistensa kanssa, ja toisaalta niiden ympyrät sotkeutuvat myös trainer- ja kisakenkä-luokkiin. Sen sijaan, että ostaisit johonkin tiettyyn luokkaan kuuluvat kengät, kannattaa ennemmin pohtia lenkkarin yksittäisiä ominaisuuksia. Tähän pohdintaan nämä kengät soveltuvat mainiosti, koska esimerkiksi pk-kenkien ja trainereiden välisiä eroja voi joskus olla vaikea tunnistaa. Barefootin kuitenkin huomaa sellaisen nähdessään eikä minimalismi-kategoriaan lipsahtaneen trainerinkään erottaminen tuota suurempia vaikeuksia.

Jarno & Joonas

Sivua muokattu 1.1.2014