Ajatuksia lenkkipolun varrelta

Seuraava kirjoitus tuli mieleeni juostessani tänään keskuspuistossa. Monelle seuraavat asiat toivottavasi tulevat itsestäänselvyytenä, mutta eihän näistä jutuista voi koskaan puhua liikaa.

Muutamia asioita muistettavaksi:

Haastakaa itseänne. On helppo aina juosta sama lenkki mukavan tuntuisella nopeudella. On myös helppo pysähtyä hengästyessä. Muistan elävästi ne tuskan hetket kun Joonas pakotti minut pitämään juoksua yllä kovan mäkivedon jälkeen vaikka mieli teki kaatua maahan puuskuttamaan. Alkuun se tuntui kuollettavalta. Mitä enemmän tämän tyylisiä haasteita voittaa sitä helpommaksi haasteet muuttuu. On todella tehokasta vetää edessä oleva jyrkkä nousu vauhdilla ylös ja lasketella leppoisasti sen jälkeen hiljalleen kunnes hengitys tasaantuu. Keho kannattaa opettaa palautumaan juoksun aikana.

Järki päässä. Älkää olko liian ankaria keholle(itselle voi olla vähän ankara), Lihasten väsyminen on asia erikseen, mutta uusiin, koviin ja pitkään jatkuneisiin kipuihin on syytä reagoida. Kipu on kehon ainoa tapa viestittää että kaikki ei ole kunnossa. Ei ole normaalia jos esimerkiksi polvi alkaa vihlomaan joka lenkillä viiden kilometrin kohdalla. On syytä hakeutua asiantuntevaan hoitoon ja selvittää vihlonnan syy perusteellisesti eikä treenata kipujen kanssa. Olen usein kuullut termin ¨epämääräinen polven etuosan kipu¨: sellaista ei ole olemassa, kivun aiheuttaja on aina selvitettävissä.

Vaihtelua treeniin, Talven juoksumattotreenien jälkeen kroppa tykkää vaihtelevasta maastosta, tasainen alusta ei haasta riittävästi kroppaa liikuttavia ja tukevia lihaksia. Alkuun ylämäkeen juokseminen tuntuu pohkeissa. Alamäessä juostessa saattaa alaselkä vihoitella koska kireät lonkankoukistajat vääntävät lannerankaa lordoosiin. Menkää metsään, hyppikää kiveltä toiselle(varovasti) ja haastakaa kroppaa mahdollisimman monipuolisesti. Kun keho oppii selviytymään haastavasta maastosta niin peruslenkki tuntuu lastenleikiltä.

Huoltakaa itseänne, Lihasten liikeratojen lisäys ja ylläpito, lajia tukevat lihaskuntotreenit, hieronta. Tapoja on monia, toinen toistaan tukevia.

Pyrkikää juoksemaan hiekalla, Irtonainen alusta antaa paljon anteeksi. Esimerkiksi staattinen lonkan ulkokiertäjä joutuu venymään jokaisella askeleella. Kun otat askeleen, tukijalkasi pysyy paikallaan mutta kroppasi jatkaa eteenpäin → Tämä tekee sisäkiertoa tukijalan lonkkaniveleen(ulkokiertäjä venyy). Mikäli ulkokiertäjän liikelaajuus ei ole riittävä, jalkaan kohdistuu kiertävä torsiovoima. Irtonaisella alustalla tämä torsiovoima pääsee purkautumaan paremmin kengän päästessä liikkumaan. Asfaltillä tämä ei toimi ja koko voima kohdistuu jalan luiseen rakenteeseen.

Kiitos ajastanne, Tuukka

Kommentoi

Kommentit